Beleven is leren

Maak de lessen met Augmented Reality leuker, begrijpelijker en efficiënter.

Teksten in boeken hebben aanzienlijk minder impact dan audiovisuele lesmaterialen. Uit onderzoek is gebleken dat AR en VR lessen beter worden onthouden.

Vraag een demonstratie aan

Van basisschool tot aan de universiteit

Educatie in AR kan van basisschool tot aan de universiteit worden ingezet. In het klaslokaal, of individueel. En vanuit elke locatie in de wereld.

Augmented Reality maakt leren beter én leuker!

Augmented Reality zorgt voor een relevante laag informatie op basis van wat je ziet. Hiermee kan de leerling met zijn smartphone een theorieboek scannen hier direct relevante oefeningen bij maken. Een naadloze verbinding tussen boek en digitaal.

Contact

Toepassingen van AR in het onderwijs

Inspirerende animaties

Bij onderwerpen in het onderwijs wordt met AR informatie wordt visueel. Zo wordt de informatie beter onthouden.

Er zijn inspirerende animaties denkbaar voor AR in het onderwijs. Zo kan een student een virtueel lichaam analyseren tijdens een les fysiotherapie, of zien welk gedeelte van het brein wordt geactiveerd bij bepaalde bezigheden. Bij kunstvakken kan worden gewerkt met concepting (concept-vorming en ontwerp) en samenwerking hierbinnen.

Praktijk

Train de leerling door oefeningen te doen die in de echte wereld ondenkbaar zijn. Denk aan een hartoperatie of sales pitch met een belangrijke klant. Het proces kan in detail worden doorgenomen, terwijl het direct visueel wordt gemaakt. Bij het ontwikkelen van een AR App is het ook goed denkbaar om hierin keuzes in te bouwen en zo een student verschillende ‘paden’ te laten afleggen.

Meer impact door visualisatie

De beste leermeester is de praktijk. Door actieve oefeningen blijft de stof beter hangen en kan de leerling zich sneller aanpassen aan de arbeidsmarkt.

Met Augmented Reality kan een leidinggevende, dus ook een docent, op afstand advies bieden en (bij)sturen.

Ontdek AR: laat je (op)leiden

We leiden u graag rond in de wondere wereld van AR. Augmented Reality in het onderwijs: ontdek de mogelijkheden. Vraag een demonstratie aan van één van onze AR experts.

Vraag een demonstratie aan

Mixed Reality

Stap compleet in een andere omgeving en ervaar situaties zoals je die in de werkelijkheid niet kunt meemaken. Bekijk de constructie van de piramides, loop op de oppervlakte van Mars of bekijk een aorta van binnenuit.

Mixed Reality biedt de mogelijkheid om midden in de klas een vulkaan op te roepen. De leerlingen kunnen om de vulkaan heen lopen, en samenwerken met klasgenoten om zo de informatie niet alleen te lezen, maar om deze ook te ervaren.

Vraag een demonstratie aan

Elk systeem heeft unieke apps. Een planeet voor je ogen zien zweven, een mens tot op het bot uitkleden, AR en MR informatie bekijken in musea of de meest vooraanstaande kunstwerken bekijken met 3D scanners. Niets is te gek met Augmented Reality.

In elk klaslokaal, klassikaal VR: Teach VR

Naast AR heeft het AR Experts team een zelfontwikkeldde applicatie: Teach VR. Dit platform hebben we doorontwikkeld en geoptimaliseerd voor gebruik in het onderwijs.

De mogelijkheden van Augmented Reality ontdekken?

NEEM CONTACT OP

Portfolio

Een aantal projecten waaraan we als AR Experts hebben gewerkt.

Het Team

Deze experts staan voor jou klaar. Alles in huis voor een indrukwekkend eindresultaat.

Contact

Meer informatie, een vrijblijvende demonstratie of gewoon een bakkie doen? Wij horen graag van je.

AR Experts
Demkaweg 11, 3555 HW
Utrecht, Nederland
+31 30 71 16 158
info@ar-experts.nl

BTW NR: NL 8579.35252.B01
KVK NR: 69601283

Contactformulier

Vul het formulier in en wij nemen binnen een dag contact met je op.

Aanvullende informatie

AR voor educatie en simulatie

Waarom leren we uit boeken? Dat lijkt een vreemde vraag, want we leren al generaties lang uit boeken. Toch blijkt keer op keer uit onderzoek dat de retentie van informatie op basis van tekstboeken lager ligt dan leren op basis van audiovisuele informatie. De kans is groot dat volwassen zich nog weinig kunnen herinneren van de lesboeken, maar ze kunnen wel de documentaires die ze in de les te zien kregen nog helder voor de geest halen, of dat museumbezoek met een busreisje. Augmented Reality en Virtual Reality gaat educatie voorgoed veranderen, het is goed om als onderwijsinstelling of ondernemer vooraan te staan in deze revolutie.

VR, AR en MR voor educatie

Veel bedrijven investeren in educatie aan personeel, en daarnaast ook aan studenten op school. De leerlingen van nu kunnen het personeel of de klanten van later zijn. Scholen werken graag samen met ondernemingen omdat de leerlingen er veel van leren en er expertise van buiten komt. Hierbij moet er uiteraard wel gewaakt worden voor commerciële belangen en objectiviteit van het lesprogramma. Er zijn drie primaire stromingen te definiëren:

  • Virtual Reality: Stap compleet in een andere omgeving en ervaar situaties zoals je die in de werkelijkheid niet kunt meemaken. Bekijk de constructie van de piramides, loop op de oppervlakte van Mars of bekijk een aorta van binnenuit.
  • Augmented Reality: Je ziet alles om je heen en er wordt een informatieve laag overheen geplaatst. De informatiebordjes in het museum kunnen verwijderd worden, je krijgt automatisch informatie voor je ogen die zelfs gepersonaliseerd kan worden.
  • Mixed Reality: Hetzelfde principe als AR maar dan ruimtelijk. Zo kun je een kloppend hart voor je ogen zien zweven en daar omheen lopen om de werking te analyseren, je kunt ook virtuele objecten op specifieke locaties plaatsen.

We leggen de focus in dit artikel op Augmented Reality toepassingen.

AR Educatie voor alle leeftijden

Je bent nooit te oud om te leren, ook niet met Augmented Reality. Voor VR headsets wordt vaak een minimumleeftijd van 12 of 13 geadviseerd vanwege de ontwikkeling van de ogen, wanneer je jonge kinderen niet te lang blootstelt aan VR, AR en MR is er geen enkel bewijs dat het de ontwikkeling van de ogen of hersenen zou schaden.

AR voor de Basisschool

Augmented Reality kan een afbeelding tot leven brengen op basis van markers en beeldherkenning. Zo kan een boek in drie dimensies gaan animeren wat de beleving veel sterker maakt. Met AR wordt werkelijkheid aangevuld met een extra laag informatie, het kind zal nog steeds de omgeving zien. Dat is goed voor de interactie tussen leerlingen.

AR op de Middelbare school

Voor deze doelgroep worden vaak smartphones en tablets ingezet omdat de doelgroep al bekend is met deze hardware. Zo kun je op basis van GPS locatie informatie geven tijdens een excursie, net zoals het populaire spel Pokémon maar dan met een educatieve insteek. Binnen Augmented Reality kan worden gedacht aan het tegelijk kunnen bekijken van een item. Zo maak je de lessen naast gewoon leuk door wat AR te bieden heeft, maar ook interactief. Lesstof wordt zo beter onthouden.

AR in het Beroepsonderwijs / Universiteit

In deze categorie laat AR en ook MR zijn ware aard zien. In elke beroepsgroep is Augmented Reality in te zetten. Denk aan een interactieve handleiding voor een opleiding tot monteur waarbij de leerling per onderdeel kan zien waar het voor gebruikt wordt, of voor medische toepassingen waarbij studenten organen tot in de kleinste details kunnen bestuderen zonder een kadaver open te snijden.

AR in Bijscholing

Vergeet ook zeker niet het volwassenen onderwijs, bijscholing van professionals kan perfect op basis van Augmented Reality informatie. De student krijgt automatisch informatie te zien op basis van context, of de student kan zelf vragen stellen. De audiovisuele informatie is zeer laagdrempelig en de retentie factor ligt veel hoger dan met standaard tekstboeken.

Populaire AR Hardware

De keuze aan AR brillen neemt in hoog tempo toe, zowel bestaande bedrijven als start-ups komen met innovatieve producten. Dit zijn de meest bekende merken op dit moment met hun producten:

  • Vuzix: M3000, AR3000 Smart Glasses, M100, M300
  • Osterhout Design Group: R6, R7, R8, R9
  • Epson: MOVERIO BT-300, BT-300 FPV, BT-350
  • Google: Glass Enterprise Edition, Tango
  • Microsoft: HoloLens
  • Meta: Meta 2

Bekijk het volledige overzicht in onze Kennisbank.

AR accessoires

Naast de brillen en headsets zijn er ook diverse accessoires verkrijgbaar, voor educatie blijken de “marker based” accessoires populair. Dat zijn fysieke objecten waar je met een AR bril meer informatie op kunt zien. Zo is er een interactieve Augmented Reality wereldbol, een kubus met interactieve spellen en presentaties, en er bestaan diverse sets met kaartjes die voorzien zijn van AR markers die nieuwe informatie oproepen.

Een volledig overzicht van de AR hardware vind je in onze Kennisbank.

Populaire Augmented Reality Software

Elk systeem heeft unieke apps, voor educatieve doeleinden is het vooral interessant om enkele toepassingen te noemen:

  • Ruimtevaart: Een planeet voor je ogen zien zweven is een ervaring die indruk maakt, deze toepassing werd bij de introductie van de HoloLens zelfs verkozen als meest populaire toepassing voor Mixed Reality. Ook zijn er AR apps die informatie geven over de sterren door een tablet omhoog te richten.
  • Medisch: Een mens tot op het bot uitkleden, operaties voorbereiden op basis van 3D scans van de patiënt, dit is allemaal reeds mogelijk met Augmented Reality. De Medische sector werkt intensief samen met de zakelijke markt om de geneeskunde te verbeteren.
  • Kunst en cultuur: Steeds meer musea voegen AR en MR informatie toe aan hun exposities, daarnaast worden kunstwerken met 3D scanners online beschikbaar gesteld zodat je in de klas naar de meest vooraanstaande kunstwerken kunt kijken. De band van jongeren met kunst en cultuur wordt groter door het te ervaren, daar kan geen tekstboek tegenop.

Moeten we nog leren met AR?

Met zoveel informatie ter beschikking rijst de vraag of we kinderen nog iets moeten leren, alles is immers direct op te roepen. Augmented Reality is en blijft een hulpmiddel om kennis te vergroten, en bestaande kennis aan te vullen. Met AR en VR technologie ligt de retentie ook hoger evenals de betrokkenheid. Dat speelt ook mee bij bedrijven die samenwerken met onderwijsinstellingen. En ja, net zoals we steeds minder telefoonnummers kunnen onthouden zullen er zaken zijn die draagbare technologie van ons over zal nemen. Daar staat tegenover dat studenten juist hun blik op de wereld kunnen verruimen, en docenten hebben meer tijd om naast feiten ook context te bieden. Mensen zullen altijd blijven leren, met Augmented Reality wordt het niet alleen efficiënter maar ook leuker.