Apple is een apart bedrijf. Enerzijds zijn ze volgers, ze kijken de kat eerst uit de boom. Anderzijds zijn ze leiders, ze brengen innovatieve producten op de markt en maken deze geschikt voor het grote publiek. De laatste jaren vallen grote en kleine merken over elkaar heen om de standaard neer te zetten in Virtual Reality en Augmented Reality.

Apple bleef lange tijd stil, maar in 2017 bouwen ze verder op de fundering die de concurrentie heeft gelegd. Steve Jobs sprak ooit de woorden “there’s an app for that”. De app is in dit geval Pokémon GO, de achterliggende technologie is ARKit.

Wat is ARKit?

Apple brengt eind 2017 hun nieuwe mobiele besturingssysteem uit, iOS 11. Voor het eerst kunnen AR App ontwikkelaars vanuit het hart van iOS apparaten Augmented Reality apps aansturen met ARKit, een framework waar veel mogelijkheden al standaard in aanwezig zijn. Met Visual Inertial Odometry ofwel VIO kan een iOS apparaat zoals de iPhone de ruimte zeer nauwkeurig scannen zonder verdere kalibratie.

ARKit kan horizontale oppervlaktes waarnemen en het hoeveelheid licht in de ruimte bepalen. ARKit leunt zwaar op de Apple A9 en A10 mobiele processoren met directe ondersteuning voor Metal, SceneKit en ook externe tools als Unity en de Unreal Engine.

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar voor de eindgebruiker is het allemaal hocus pocus. De vraag is “wat kan ik ermee?”. Wat is de “killer app” voor AR op de iPhone? Dat antwoord lijkt duidelijk: Pokémon GO.

Pokémon GO en Augmented Reality

Als je dacht dat de wereld is uitgekeken op het vangen van die maffe beestjes heb je het mis, miljoenen mensen spelen nog steeds met de Augmented Reality hit Pokémon GO. Serieuze VR en AR ontwikkelaars waren minder onder de indruk, de Augmented Reality in dit spel is zeer beperkt en niet bepaald vernieuwend.

Sterker nog, het spel is gebaseerd op het spel Ingress die door ontwikkelaar Niantic van een nieuw laagje verf is voorzien. Toch staat het basisconcept van Pokémon als een huis, en vanaf iOS 10 zal dat huis er een stuk mooier uitzien!

Wie maakt de killer app voor AR?

Hoewel Niantic al een behoorlijke voorsprong heeft zijn er nu al veel AR App ontwikkelaars bezig de mogelijkheden van ARKit te testen. Hoewel nog lang niet alles vlekkeloos werkt lijkt er wel een algemeen sentiment van “it just works” te zijn. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

AR voor professionals, VR voor de rest?

Toen Oculus met VR ten tonele verscheen was iedereen plotseling gek van VR. Zeker met de verbetering van het product dat de VR Bril draadloos maakte.

Nou ja iedereen…

Bedrijven als Nintendo en Apple waren van mening dat de gebruiker teveel wordt afgesloten van de buitenwereld. Voor diverse professionele toepassingen is Augmented Reality ideaal, met name voor AR in de medische sector zien we steeds meer interessante applicaties verschijnen.

Augmented Reality lijkt meer aan te sluiten op de consument, zeker in combinatie met de standaard smartphone als een “raam” in plaats van een Google Glass of andere AR bril op je neus. Hoewel Apple zwaar leunt op de creativiteit van ontwikkelaars hebben ze met ARKit wel degelijk een platform neergezet waarmee AR de massa kan bereiken.

Wat gaat Google nu doen met Android?

UPDATE: Lees over Project Tango van Google.