Augmented Reality technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de huidige generatie hardware en software nog sterk afhankelijk is van “standaard” smartphones en tablets. Nieuwe producten zoals AR brillen en Mixed Reality headsets worden nog niet volledig omarmd door de samenleving. Professionals maken steeds meer gebruik van innovatieve hardware, soms als experiment maar ook in dagelijkse praktijk. De consument speelt nog liever met de smartphones die ze gewend zijn. Op deze pagina geven we een overzicht van de huidige generatie Augmented Reality hardware die nu al gebruikt wordt voor diverse toepassingen, en we werpen alvast een blik op de nabije toekomst.

AR hardware met smartphones

Het is logisch om AR apps te laten bouwen voor smartphones. Omdat jong en oud, arm en rijk tegenwoordig met een smartphone rondloopt is dit het ideale “Paard van Troje” om Augmented Reality naar de massa te brengen. Google wilde met hun Tango toestellen de markt veroveren, maar de consument zat niet te wachten op een dure extra op een verder standaard smartphone. Met ARKit, de softwarematige oplossing van Apple, werd er meer succes behaald, Google zou kort daarna volgen met hun eigen AR Core. Overigens heeft Apple wel degelijk ook hun nieuwe iPhone X geoptimaliseerd voor Augmented Reality toepassingen, met functies als een Infrarood diepte scanner. Niet alleen kun je via een gratis video app beelden voor een persoon plaatsen, het is zelfs mogelijk de achtergrond te veranderen zonder het welbekende greenscreen zoals we die kennen van het weerbericht. Met games als Pokémon GO wordt de hardware tot de limiet geduwd, toch blijft de smartphone slechts een opstapje naar een veel grotere AR markt op basis van “wearables”.

Augmented Reality accessoires voor smartphones

Een smartphone is eigenlijk een heel zelfvoorzienend apparaat, toch kun je deze zakcomputer uitbreiden om er bijvoorbeeld Augmented Reality functionaliteit aan toe te voegen. Lenovo ontwikkelde in samenwerking met Disney een Star Wars “training” accessoire met een Lightsaber en een tracking apparaat. De smartphone dient als beeldscherm in een speciaal vizier, een concept dat al eerder met Google Cardboard houders voor Virtual Reality gebruikt werd. Als dit soort accessoires aanslaan bij het publiek kunnen we daar nog veel meer van verwachten.

AR hardware met tablets

Op vele gebieden is een tablet een smartphone met een groter scherm, toch kunnen creatieve app ontwikkelaars er unieke ervaringen voor bedenken. Het grote beeld is bijvoorbeeld ideaal om e-books mee te ontwerpen die voorzien zijn van Augmented Reality beelden. Van een Efteling sprookje tot aan medische naslagwerken voor medisch professionals, het is nu al mogelijk. Google had met hun Tango platform grootse ambities maar hebben deze ondertussen flink bijgesteld. Met het Tango tablet was het mogelijk volledige gebouwen in 3D te scannen met een uiterst nauwkeurige positiebepaling. Nu wordt een deel van deze technologie gebruikt in het AR Core platform.

AR hardware met headsets

Toen bedrijven als Facebook en HTC vooral bezig waren met Virtual Reality headsets werkte Microsoft aan de HoloLens, een Mixed Reality headset. Het verschil met de VR brillen is het zicht op de omgeving. De Microsoft HoloLens kan heel nauwkeurig de ruimte scannen op basis van de hardware die ze reeds eerder in de Kinect camera voor de Xbox hebben gebruikt. Daarnaast is er voldoende hardware aan boord om Windows 10 te draaien, je kunt deze met handbewegingen besturen. De “form factor” ofwel het ontwerp is nog wat te groot en lomp voor dagelijks gebruik, hoewel de Meta 2 met een soortgelijk design wel degelijk gebruikt kan worden als vervanging voor een monitor.

AR hardware met brillen

De echte toekomst van Augmented Reality schuilt in AR brillen, ook Tim Cook van Apple heeft dit reeds aangegeven. Smartphones worden gebruikt om het publiek rustig te laten wennen aan het idee van virtuele objecten om je heen, de volgende stap is de uitrol van zogenaamde “wearables”. Magic Leap heeft dit altijd als uitgangspunt gehad, helaas heeft dit bedrijf met hun eigenzinnige werkwijze de eerste deadlines niet gehaald. Toch lijken zowel bekende als nieuwe bedrijven het roerend eens te zijn over de toekomst van draagbare Augmented Reality hardware. Bedrijven als Vuzix, ODG en Epson lopen hierin voorop. Ook hier heeft Google een voortrekkersrol gespeeld met hun Google Glass. Daarbij hebben ze de verkeerde inschatting gemaakt om de AR bril te richten op de eindconsument, terwijl de markt zich nog vooral in de zakelijke sector bevindt.

De toekomst van Augmented Reality hardware

Alles wijst erop dat smartphones hun langste tijd hebben gehad. Dat zal voor velen als onwaarschijnlijk in de oren klinken, toch is het niet veel meer dan tien jaar geleden dat we allemaal met een Nokia mobiele telefoon rondlopen met alleen spraak en SMS. Geniet nog even van je smartphone, en oefen maar vast met Augmented Reality apps. Binnenkort dragen we allemaal een AR bril die je met spraak en gebaren kunt besturen, en als persoonlijk assistent je altijd en overal zal bijstaan.