Technologische innovaties volgen elkaar in hoog tempo op, voordat je vat hebt op één onderwerp staat er alweer iets nieuws op de agenda. Door lezingen te organiseren en sprekers te boeken, kan het publiek op een informatieve en bij voorkeur ook onderhoudende wijze snel inzicht verkrijgen in een specifiek onderwerp.

Augmented Reality is typisch een onderwerp dat in veel sectoren een steeds grotere rol zal spelen, toch is er niet zoveel over bekend bij zowel het grote publiek als bij professionals. We zien een leuke filter op Facebook voorbij komen, of Apple laat weer een nieuw speeltje zien tijdens de introductie van de nieuwe iPhone, maar de echte mogelijkheden komen niet helder in focus.

Waarom een AR spreker?

Een AR spreker kan in korte tijd deze materie op een begrijpelijke wijze overbrengen, daarbij is het van groot belang om nauw aan te sluiten op de kennis van de aanwezigen en de toepassingen die passen bij deze groep. Een goede AR spreker kent niet alleen de technologie, maar weet deze ook tastbaar te maken aan de hand van praktische voorbeelden.

Op deze pagina bekijken we de eisen die je als organisatie kunt stellen aan een AR spreker, en welke onderwerpen behandeld kunnen worden. Binnen de alternatieve realiteit is alles mogelijk, beperk je tot de kern van de zaak.

Meest gestelde vragen over AR sprekers Wat doet een AR spreker?

Wat doet een AR Spreker?

Een AR spreker kan aan het publiek op een inzichtelijke wijze duidelijk maken wat Augmented Reality inhoudt, wat de mogelijkheden en toepassingen zijn, en welke ontwikkelingen er spelen. Zo kunnen de deelnemers bepalen hoe zij gebruik zullen maken van Augmented Reality, zowel als gebruiker en als aanbieder van diensten en producten.

Hoe vind ik een goede AR Spreker?

Augmented Reality bestaat als concept al tientallen jaren, maar AR zoals het momenteel toegepast wordt bestaat slechts enkele jaren. Een goede AR spreker kent de historie van deze technologie en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast moet een goede AR spreker in staat zijn de theorie naar de praktijk te brengen voor een divers publiek.

Voor wie zijn Augmented Reality lezingen geschikt?

In feite is een AR lezing voor iedereen geschikt die nu of in de toekomst gebruik zal maken van Augmented Reality, of zelf in de ontwikkeling van AR een rol zal spelen. Omdat vrijwel iedereen in de toekomst op de één of andere wijze gebruik zal maken van Augmented Reality is het verstandig om de doelgroepen wat nader te specificeren.

Doelgroepen voor AR presentaties

Bij het boeken van een AR spreker kan het verstandig zijn om een specifieke doelgroep te bepalen voor de lezing. Wanneer je een heel divers publiek hebt zal de presentatie snel oppervlakkig worden, waarbij een deel van de aanwezige gasten al voortijdig zal afhaken. :

  1. Management: Bedrijven experimenteren volop met Augmented Reality, neem een voorsprong op de concurrentie door het management en directie voor te lichten over AR technologie. Op dit moment wordt AR hardware en software al in veel sectoren toegepast, bedrijven die zich nu niet op de hoogte stellen van deze ontwikkelingen verliezen snel hun concurrentiepositie.
  2. Personeel: Niet alleen het management moet overtuigd zijn van het nut dat AR toepassingen biedt, ook het personeel dat straks met de apparatuur en software gaat werken moet betrokken worden in de overwegingen. Daarnaast kan personeel op de werkvloer met heel praktische vragen komen om Augmented Reality op de juiste wijze invulling te geven binnen de organisatie.
  3. Onderwijsinstellingen: Leraren moeten scherp blijven en zich op de hoogte stellen van nieuwe ontwikkelingen. Als er vragen komen vanuit de studenten zal er ook een antwoord moeten komen. Naast het overdragen van informatie kan de AR spreker ook laten zien hoe Augmented Reality in onderwijs en onderzoek kan helpen. Nu al zijn er vele AR Apps waarbij leerlingen van de basisschool tot aan de universiteit de theorie in praktijk kunnen brengen. Naast de educatieve waarde zal een onderwijsinstelling die met zijn tijd meegaat ook aantrekkelijker zijn voor een nieuwe generatie studenten.
  4. Retail ondernemers: Grote merken zijn absoluut pioniers wat betreft nieuwe technologieën als Virtual Reality en Augmented Reality. Winkels maken nu al dankbaar gebruik van AR applicaties om klanten in de winkel te krijgen. Van een Nike display die je een sportschoen op maat laat samenstellen tot aan Pokémon Go Gyms bij de voordeur van jouw winkel; AR voor retail is een fantastische manier om de consument te bereiken.
  5. Software ontwikkelaars: Het is niet alleen een kwestie van gebruiken, software ontwikkelaars over de hele wereld ontdekken de groeimarkt van AR App development. Een AR spreker kan naast voorbeelden uit de praktijk ook informatie geven over de diverse platforms, de voordelen en nadelen en de “best practices” voor AR App ontwikkeling.

Door de AR spreker doelgericht in te zetten kun je de boodschap kristalhelder overbrengen, bespreek alvorens een AR lezing te organiseren de mogelijkheden en aandachtspunten met de aanbieder.

Onderwerpen bij een Augmented Reality lezing

De volgende onderwerpen komen bij veel AR presentaties aan bod. Afhankelijk van de doelgroep zal er meer of juist minder tijd besteed worden aan een specifiek onderdeel, toch zijn deze onderwerpen haast onvermijdelijk bij een AR lezing:

1. Wat is Augmented Reality?

Het is logisch om met de definitie van Augmented Reality te beginnen, toch is dit niet in twee zinnen uit te leggen. De grenzen van AR, VR en MR zijn niet altijd even duidelijk, daarnaast volgen de innovaties zich in hoog tempo op. Voorheen was AR vaak een laag die los over het gezichtsveld zweefde, nu is het met geavanceerde beeldherkenning al mogelijk om voorwerpen op ware grootte op een specifieke positie in de ruimte te plaatsen. AR is een medium dat nog sterk in ontwikkeling is.

2. Hoe werkt Augmented Reality?

Virtual Reality en Augmented Reality worden nogal eens op een hoop gegooid. Dat is begrijpelijk maar niet terecht. De AR spreker zal aan de hand van praktische voorbeelden de achterliggende technologie moeten uitleggen. De combinatie van wat je echt kunt zien en de virtuele laag over die werkelijkheid kan op verschillende manieren tot stand komen.

3. Voorbeelden van AR Apps

De meest duidelijke manier om de werking van Augmented Reality over te dragen is het benoemen en tonen van AR Apps. Hoewel games het meest in het oog springen zijn het juiste de productiviteitsapps die het meest waardevol zijn. Naast standaard AR Apps voor de diverse platforms worden er ook veel custom AR Apps gemaakt voor professioneel gebruik.

4. Augmented Reality voor de industrie

Op dit moment heeft de industrie al het meeste voordeel van AR technologie, en dan tellen we de logistieke sector ook zeker mee. Van orderpicking tot interactieve handleidingen bij assemblage aan de lopende band, het wordt nu al uitgevoerd in de praktijk met AR hardware en software. Het gebruik van wearables zoals AR brillen en MR headsets speelt hierbij een belangrijke rol.

5. AR in de retail sector

Winkels moeten blijven vernieuwen om klanten te verleiden naar de winkel te gaan. Dankzij een sterke economie zijn consumenten weer bereid om te shoppen, ze verwachten wel een meerwaarde ten opzichte van online winkelen. Er schuilt enorme potentie voor AR in de retail sector, om te beginnen met AR routenavigatie naar de winkel door de mascotte van het bedrijf. Hoe is dat mogelijk? Vraag het aan de AR spreker!

6. AR brillen vergeleken

Om de AR toepassingen beter te begrijpen is het verstandig om de hardware in verschillende categorieën op te delen. Dit zijn de hoofdcategorieën:

  • Mobiele AR: Denk hierbij aan smartphones en tablets, de komende jaren zullen deze mobiele apparaten de voornaamste rol spelen in de acceptatie van deze technologie.
  • Cardboard AR: Dit is de brug van smartphones naar wearables, je steekt een smartphone in een houder waardoor je een draagbaar AR venster krijgt met 3D weergave van Augmented Reality.
  • Augmented Reality brillen: Dit zijn de echte wearables waar momenteel al veel bedrijven mee werken. Hoewel deze AR brillen vooral nog interessant zijn voor professioneel gebruik en op de werklocatie, zal de acceptatie door het grote publiek wellicht sneller gaan dan veel analisten vermoeden.
  • Mixed Reality headsets: De ware blikvangers zijn altijd de MR headsets zoals de HoloLens en de Daqri AR bril. Deze draagbare headsets kunnen niet alleen beelden projecteren, ze kunnen de ruimte compleet inscannen, locatie bepalen en nog veel meer. Met name voor de bouwsector zijn dit soort oplossingen zeer geschikt. Om het meeste uit deze apparaten te halen zullen er custom apps ontwikkeld moeten worden.

7. Is AR een hype of een trend?

De VR revolutie is nog niets eens op gang gekomen en de analisten hebben reeds geoordeeld dat de Virtual Reality hype voorbij is. AR is de nieuwe hype die door kortzichtige analisten met gebrek aan expertise snel weer afgeserveerd zal worden. Kan de AR spreker wel een trend ontdekken, en op basis van feiten en prognoses een meer genuanceerd beeld laten zien?

In de meeste gevallen zal een Augmented Reality lezing op maat een voor de hand liggende keuze zijn, zo kun je de informatie beter in focus brengen voor het publiek. Bespreek dit vooraf met de AR spreker.

De AR spreker maakt het duidelijk

Uiteindelijk heeft een AR spreker een duidelijk doel; het aanwezige publiek informatie verschaffen waarmee de complexe materie van Augmented Reality meer inzichtelijk wordt. Daarnaast zal een goede AR spreker het publiek ook weten te prikkelen om niet alleen vragen te stellen, maar ook zelf met innovatieve ideeën en toepassingen te komen.