Met Augmented Reality kun je een nieuwe dimensie geven aan de wereld om je heen.

Wat is AR?

Lees het hier:   Het verschil tussen VR en AR (en MR)

Klinkt prachtig, maar wat moeten wij daarmee in praktijk? AR voor consumenten gaat de komende jaren een vlucht nemen, we moeten dan wel eerst door de experimentele fase heen. Onderstaande mogelijkheden van AR voor consumenten geven een voorproefje van wat er aan gaat komen, en dat is al veelbelovend!

Het begon met een Hotdog

Snapchat is het hippe alternatief voor Facebook, met innovatieve functies die vervolgens door de grote concurrent opgeslokt worden. De populaire Snapchat filters zijn hier een goed voorbeeld van.

Nadat de gezichtsfilters door Facebook gekopieerd waren moest Snapchat weer een nieuw idee bedenken om AR voor consumenten interessant te maken. En dat was een dansende hotdog die overal wilde dansen; op tafel, buiten op de stoep of in de kelder. De combinatie van een onschuldige animatie met een bizarre locatie maakte van de Snapchat hotdog al snel een “meme”, je zag plotseling overal deze hotdog terug.

Snapchat Lens Studio

Na de hotdog ging Snapchat nog een stap verder. Letterlijk, want de World Lens functie laat je in een Virtual Reality omgeving stappen. Wacht, dit artikel gaat toch over AR voor consumenten, niet over VR? Inderdaad, je hebt geen headset nodig om deze “lenzen” te bekijken, daarmee is het niet echt Virtual Reality te noemen. Maar de software is erg nauwkeurig, en kan eigenlijk overal een portaal naar een andere wereld laten zien. Dit ziet er heel bijzonder uit.

De eerste Snapchat Lenzen waren voor bekende “merken” als Stranger Things, de populaire serie van Netflix.

Na de eerste serie gesponsorde lenzen besloot Snap Inc. de Snapchat Lens Studio openbaar te maken, zodat ontwikkelaars en marketing professionals zelf campagnes kunnen ontwikkelen. De marketing kosten voor het bekijken van Snapchat Filters (CPC) liggen aanzienlijk hoger dan voor standaard berichten, de consument heeft er ook meer plezier van.

Daarmee kunnen Snapchat lenzen goed ingezet worden door bedrijven als online marketing instrument.

Facebook Camera Effects

Waar Snapchat gaat, loopt Facebook niet ver achter. Na het kopiëren van de gezichtsfilters besloten ze ook de Augmented Reality lenzen na te maken.

Hiervoor hebben ze het Camera Effects Platform ontwikkeld, dat ontwikkelaars in staat stelt zelf nieuwe AR effecten te ontwerpen. Facebook spreekt van “het eerste AR platform”, een bewering die we met een korreltje zout mogen nemen.

Het geeft ontwikkelaars wel een aantal interessante mogelijkheden om camera effecten te maken. Het platform bestaat uit Frame Studio en AR Studio, je hebt er nog wel een Apple Mac voor nodig. Je kunt het resultaat wel bekijken met mobiele apparaten, via Facebook uiteraard.

Animoji

Je moet een hele grote Apple fan zijn om de iPhone X als “revolutionair” te beschrijven. De meeste vernieuwingen zitten immers in het besturingssysteem iOS 11, niet in de hardware van de nieuwste iPhone. Toch was er een leuk geintje mogelijk met de nieuwe Infrarood 3D camera; Animoji.

AR App Development

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR App ontwikkeling

Cartoon gezichtjes die heel nauwkeurig jouw gelaatsuitdrukkingen nabootsen. Er zijn al vele filmpjes mee gemaakt waarmee duidelijk wordt dat Animoji als Augmented Reality filter eigenlijk nog veel leuker zijn dan voor de berichten app. Zo kun je de Emoji Movie zelf opnieuw maken, maar dan hopelijk beter…

Quiz of speurtocht maken met Metaverse

Je kent die krijttekeningen op de stoep wel, mysterieuze lintjes om bomen in het bos en pijlen op straat. Dit zijn allemaal manieren om de route van een speurtocht te markeren. Helaas kunnen deze door regen verdwijnen voor de spelers ze ontdekt hebben, en het kan ook tot vervuiling leiden op straat en in de natuur. Met Metaverse kun je een quiz maken in huis, of een complete speurtocht op basis van een smartphone met GPS locatie en de Metaverse app. Dit is een gratis te gebruiken AR applicatie voor mobiele toestellen waarmee je niet alleen kunt kiezen uit standaard quizzen en speurtochten, je kunt ook zelf een quiz maken in de huiskamer, of een complete speurtocht met vragen en opdrachten. De app is beschikbaar voor zowel iOS als voor Android, je kunt naast tekst ook foto’s toevoegen en zelfs 3D objecten.

Schrijven in de lucht met Skrite

Nog eentje dan, Skrite is een notitieblok in de lucht. Met deze app kun je in de lucht tekeningen maken, teksten schrijven en (geheime) boodschappen delen, waar je ook bent. Heel interessant voor bedrijven om merken en producten te promoten zonder dure billboards te huren, en lekker rustig voor het straatbeeld als je geen smartphone gebruikt. De wereld om je heen verkennen wordt echt een avontuur, met Skrite kunnen consumenten zelf ook aan de slag gaan met de creatie van Augmented Reality. In tegenstelling tot graffiti op de muren spuiten met verf is AR schilderen ook nog eens helemaal legaal!