In 2011 werd Augment opgericht door Jean-François Chianetta. Dit Franse bedrijf behoorde tot één van de twaalf startups bij de Franse “accelerator” Le Camping.

In 2013 verscheen hun eerste AR dienst genaamd Boost Business Catalog, een applicatie om virtuele producten en objecten in een echte omgeving te plaatsen. De ideeën die Augment heeft uitgewerkt zien we tegenwoordig terug in veel andere applicaties. Hoe werkt Augment en wat maakt hun methode zo effectief?

Snel de inrichting veranderen

Hoe ziet een nieuw product eruit in de winkelschappen? Met Augment kun je een virtuele verpakking in het schap plaatsen en daar een foto van maken.

Augment: Ideaal voor AR in de Retail.

Hiermee kan een marketing bureau de effectiviteit van de verpakking testen voordat het product echt bestaat.

Je kunt als consument ook een virtuele koelkast in de keuken plaatsen zonder een hernia te krijgen. Richt jouw tablet op de keuken, zet een koelkast neer en zie het resultaat. Je kunt zelfs de deur openen.

Offline AR met de Augment app

Een groot verschil met de meeste Augmented Reality applicaties is de optie deze offline te gebruiken. De objecten kun je vooraf in de bibliotheek plaatsen, je kiest een object en plaatst deze in de ruimte, waar je ook bent. Dit is vooral handig voor designers die op locatie zijn zonder toegang tot internet.

De meeste soortgelijke apps werken op basis van een internetverbinding die ook een zware last op de accu legt. De technologie van Augment is te integreren met bedrijfsapps waarmee deze ontwikkelaar zich vooral richt op de zakelijke markt die op zoek zijn naar professionele Augmented Reality oplossingen.

AR App Development

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR App development

Pionier in virtuele inrichting

Augment richt zich zowel op de zakelijke markt als op de consument. Ontwerpers kunnen eenvoudig 3D objecten aan de app toevoegen, en consumenten kunnen met de app bijvoorbeeld een aantal meubels vooraf in huis testen. Daarbij kun je de afmetingen aanpassen evenals de kleuren. Je kent deze feature wellicht ook van IKEA en Bol.com, die hebben recent dit soort functionaliteit aan hun apps toegevoegd.

Augment heeft daarmee de standaard gezet, hoewel de meeste mensen het Franse bedrijf niet zullen kennen. Ze hebben wel grote bedrijven in hun klantenbestand zoals Coca Cola, Krups en L’Oreal. Hoewel Augment een eigen app heeft wordt de functionaliteit vaak in andere apps verwerkt.

Augment is niet de meest bekende naam in AR, maar met hun innovatieve software maken ze interieur design eenvoudiger en leuker. Het is daarom zeker een organisatie om in de gaten te houden.