Om een merk, product of dienst bekend te maken én te houden bij het publiek kost tijd, energie en geld. Enerzijds heeft de online maatschappij enorm veel nieuwe mogelijkheden gebracht om een commerciële boodschap uit te dragen, anderzijds wordt het steeds lastiger om de aandacht te trekken van de consument. Als onderneming of marketing professional moet je snel kunnen inspelen op nieuwe trends, de laatste tijd staat de opkomst van Augmented Reality hoog op de agenda van marketing bureau’s. Welke impact heeft AR op marketing, en wat gaat de toekomst ons brengen? En hoe kun je een Augmented Reality app laten maken die aansluit bij de organisatie én bij de doelgroep?

AR als marketinginstrument

Augmented Reality is een technologie die je in staat stelt digitale informatie over de werkelijkheid te projecteren. Je kunt dit gebruiken om navigatie op de stoep weer te geven, of om een 3D hamburger op het menu in een restaurant te laten verschijnen.

Groei van AR brancheVoor een groot deel is AR als marketinginstrument nu nog een gimmick, het is een onderscheidende factor waarmee je als bedrijf het verschil kunt maken. Maar dat zal van korte duur zijn, omdat steeds meer bedrijven gebruik zullen maken van AR bestaat de kans dat je de virtuele boot mist wanneer je niet snel je eerste stappen zet in AR marketing. Als je denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen moet je eens een praatje maken met de voormalige bedrijfsleiders van V&D, of één van de vele elektronica winkels die niet op tijd hebben geanticipeerd op de markt voor online shopping.

Size doesn’t matter

De kleinere en ambitieuze nieuwkomers profiteren van de trage besluitvorming van de gevestigde orde, door slim gebruik te maken van nieuwe technologie weten ze de aandacht te trekken. Met de steeds lagere kosten voor een Augmented Reality app laten maken kun je experimenteren zonder het marketingbudget er in korte tijd doorheen te jagen. Met een doordachte AR app kan een bescheiden start-up schouder aan schouder concurreren met de grootste multinationals, net zoals dat voorheen met de opkomst van webshops het geval was. Zo was er een automonteur die een 3D Tesla tevoorschijn kon toveren via een afbeelding op hun visitekaartje. Dit was een viral hit omdat veel YouTubers deze gimmick massaal deelde op internet. Laten zouden grote automerken het idee van dit kleine bedrijf kopiëren.

De hardware voor AR

Bij een Augmented Reality app laten maken moet je rekening houden met de hardware waar de app voor bedoeld is. Op dit moment is een smartphone de meest voor de hand liggende oplossing. Dat zijn apparaten die alle hardware aan boord hebben om AR weer te geven zoals een beeldscherm, een camera en een nauwkeurige plaatsbepaling via GPS of het mobiele datanetwerk. Als marketinginstrument speelt de zichtbaarheid uiteraard ook mee, de gebruikers fungeren als wandelend reclamebord met de smartphone in hun hand wat nieuwsgierigheid opwekt bij de omstanders. Zeker wanneer je een relatief jonge doelgroep wilt bedienen zal de sociale interactie via mobiele apparaten een groot voordeel zijn.

Augmented Reality app laten maken voor wearables

Maar laten we de toekomst van mobiele apparaten niet vergeten, na de smartphone krijgen we de “wearables”, draagbare computers zoals AR brillen. Nu worden ze al gebruikt in de industrie, binnen afzienbare tijd dragen we allemaal computers op ons gezicht. En als je denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen moet je bedenken dat een telefoon met internet tien jaar geleden nog heel bijzonder was. Bij een Augmented Reality app laten maken voor een virtueel scherm dat de hele dag voor je ogen zweeft zijn de marketing mogelijkheden onbegrensd, het is dan ook niet verbazingwekkend dat bedrijven als Google, Facebook, Microsoft en Apple er veel aandacht aan besteden.

Hoe kun je een Augmented Reality app laten maken?

De ontwikkeling van AR apps is in 2017 in een stroomversnelling geraakt omdat zowel Apple als Google een aantal krachtige tools vrijgaf om AR apps te ontwikkelen. Het is nog geen “plug-and-play”, maar creatieve marketing bureau’s kunnen nu toepassingen bedenken die niet alleen passen bij de intenties van de opdrachtgever, maar ook kwalitatief goed genoeg zijn om de gebruiker een positieve ervaring te geven. Naast een specifieke Augmented Reality app laten maken voor Android of Apple producten, zal browser based AR ook een vlucht gaan nemen. Dan hoeft de gebruiker alleen nog maar de browser te openen of een QR code te scannen om een marketingboodschap te zien. En de beste toepassingen zullen niet slechts advertenties zijn, maar AR applicaties die een werkelijke toevoeging bieden. Denk aan de meubel app van IKEA waarmee je virtuele meubels in je eigen huiskamer kunt plaatsen, of een meetinstrument om te testen of die nieuwe auto in jouw garage past. En wat dacht je van een virtuele “tour gids” die je naar het dichtstbijzijnde filiaal van een winkel leidt?

Augmented Reality in combinatie met draagbare technologie is dichterbij dan je denkt, dit zal een grote impact hebben op marketing en promotie. Laat deze kansen niet liggen en speel nu al in op deze nieuwe ontwikkelingen.