In steeds meer sectoren wordt er gebruik gemaakt van Augmented Reality voor zakelijke toepassingen. De sector die de mogelijkheden van AR het verst heeft doorgevoerd binnen het gehele proces is de auto industrie.

Van het tonen van concept schetsen aan collega’s met de Microsoft Hololens tot nieuwe features die rijden op de weg veiliger maken, er wordt dankbaar gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die AR biedt.

De lijst aan automerken die gebruik maakt van Augmented Reality wordt steeds langer, op deze pagina lichten we daar enkele merken en zakelijke toepassingen uit van AR in de Automotive Industrie.

Hololens één jaar op de markt

Terwijl andere fabrikanten van headsets zich vooral richten op Virtual Reality heeft Microsoft de focus gelegd op Mixed Reality met de Hololens. Hoewel er slechts enkele duizenden exemplaren van de test editie van de Hololens in omloop zijn lijkt deze headset in de industriële sector nu al een behoorlijke impact te maken.

Tijdens de eerste commercials van de Hololens werden de mogelijkheden voor de auto industrie al volop gepresenteerd. Hiermee lijkt Microsoft de boodschap te benadrukken dat Augmented Reality beslist geen speelgoed is, maar een waardevolle toevoeging binnen het gehele proces.

Ontwerpen in Mixed Reality met Maya

Deze Maya is geen geanimeerde bij die op zoek is naar honing, maar een professioneel 3D ontwerp pakket. In samenwerking met Microsoft laten de designers zien hoe de ontwerpfase van motoren en auto’s geoptimaliseerd kan worden met behulp van Augmented Reality. Met name de mogelijkheid om “door” de headset ook nog de werkelijkheid te zien kan de ontwerper veel tijd besparen.

Omdat de Hololens beschikt over positionele tracking kan de gebruiker om een 3D object lopen alsof deze zich werkelijk in de ruimte bevindt. Daarbij kunnen de objecten ook geschaald worden om ze tot in het kleinste details te bekijken, of om juist het overzicht te zien.

AR App laten ontwikkelen

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR App development

 BMW

BMW maakt gebruik van Virtual Reality om kosten te besparen, ze zetten de Unreal Engine 4 in om zeer realistische beelden in VR weer te geven. Gamers kennen UE4 ongetwijfeld als de “motor” achter veel computerspellen die stevig leunen op realistische graphics. Ontwerpers kunnen tegelijkertijd werken aan het design van verschillende componenten van een auto.

Er is een speciale ruimte ingericht waar verschillende eigenschappen zoals het geluid van de weg en motor gesimuleerd worden, om zo een virtuele rit compleet overtuigend te maken. Door projectieschermen om de ontwerpers heen te plaatsen kan een auto tot in detail getest worden zonder dat er een fysiek model is gebouwd. Voorheen werden er prototypes gemaakt van klei, VR en AR versnellen het proces en er worden veel kosten bespaard.

Hyundai

In de Hyundai Genesis wordt belangrijke informatie voor de bestuurder zoals de status van de Smart Cruise Control, de navigatie en detectie van blinde hoeken weergegeven op het scherm. De projectie wordt op een virtuele afstand van ruim anderhalve meter voor de bestuurder weergegeven. De automobilist kan de ogen richten op de weg, en tegelijkertijd informatie aflezen.

Land Rover

Omdat de Land Rover modellen doorgaans behoorlijk groot zijn wordt het moeilijk om de weg goed te zien. Door op de voorzijde van de auto camera’s te plaatsen, en dat beeld in de auto weer te geven kun je als het ware door de auto heen kijken. Blinde hoeken zijn op deze wijze verleden tijd.

MINI

Bij MINI bestaat er ook een “doorkijk” mogelijkheid waarmee je middels een AR bril door de portieren kunt kijken als een ware Superman. Daarnaast is het mogelijk om navigatie recht voor je ogen te zien zonder het zicht op de rest van het verkeer te belemmeren. In tegenstelling tot de projectie op de voorruit ziet MINI een toekomst met Augmented Reality brillen die je zelfs buiten de auto kunt gebruiken om de locatie van je auto te bepalen als je er zelf niet in zit.

Tesla

Hoewel Tesla momenteel nog geen gebruik maakt van Augmented Reality in hun auto’s hebben ze wel reeds twee experts van Microsoft weggekaapt voor hun eigen AR toepassingen. Andrew Kim bijvoorbeeld, die niet alleen aan de Hololens heeft gewerkt maar daarvoor ook al in het Xbox One S team zat. Hij is een fan van Porsche, hij zal dus veel te bespreken hebben met Félix Godard, een voormalig ontwerper bij Porsche die nu ook bij Tesla werkt.

Volkwagen

Bij Volkswagen hebben ze een complete divisie in het leven geroepen om Augmented Reality binnen het bedrijf optimaal invulling te geven. Voor de Volkswagen XL1 is er een interactieve service support tool ontwikkeld waarmee de monteur direct alle informatie via AR op een tablet kan bekijken. Spatial Augmented Reality is een ingewikkelde term voor voor de projectie van beelden op de body van een prototype om het ontwerp dynamisch aan te passen. Ze maken daarvoor gebruik van het CAVE systeem ofwel Cave Automatic Virtual Environment, dit zijn compacte ruimtes voor VR toepassingen.

Volvo

De Zweedse autofabrikant Volvo is de eerste officiële partner van Microsoft, de Hololens wordt ingezet voor het ontwerp van nieuwe modellen. Meerdere ontwerpers en wetenschappers kunnen in dezelfde ruimte staan, ieder uitgerust met een Hololens. Samen kunnen ze een auto ontwerp bestuderen, evalueren en verfijnen. Dit biedt een heel directe manier van analyse waarbij iedereen naar dezelfde informatie kijkt, maar wel met ieder hun eigen, unieke perspectief. Letterlijk en figuurlijk, want ieder persoon ziet de model auto vanaf de plaats waar ze staan.

AR wordt toegepast in de gehele keten

Yamagata Corp heeft op basis van de Hololens een applicatie ontwikkeld voor automonteurs om via de headset een auto te repareren. Door het Augmented Reality beeld blijft de BMW zichtbaar, omdat de headset op het hoofd wordt gedragen houdt de monteur beide handen vrij om te werken. De Hololens werkt met hand- en knijpbewegingen om interactieve handelingen uit te voeren.

Voor liefhebbers van moderne auto’s zal Augmented Reality garant staan voor veel nieuwe innovaties. Als automobilist met AR rijassistentie, maar ook al in een eerder stadium door een geoptimaliseerd productieproces.