Als ondernemer ben je altijd op zoek naar middelen om de kwaliteit van het bedrijf te optimaliseren, nieuwe innovaties en technologie spelen hierbij een belangrijke rol. Van de ontwikkeling tot aan de marketing van producten en diensten wil je de juiste middelen inzetten die een bedrijf ondersteunen om alle doelstellingen te behalen. Om de juiste beslissingen te maken is kennis nodig, en een heldere blik op de toekomst.

Als je de prognoses bekijkt voor honderden miljarden omzet in de komende tien jaar voor augmented reality kun je als ondernemer niet meer om deze trend heen. Het is vooral de zakelijke markt die momenteel stevig investeert in AR technologie, zowel aanbieders van hardware en software, als bedrijven die actief gebruik maken van de mogelijkheden die augmented reality oplossingen bieden. Op deze pagina geven we informatie over het fenomeen “augmented reality”, de zakelijke toepassingen en de bedrijven die het mogelijk maken.

 

Wat is Augmented Reality?

Hoewel de term niet door iedereen op dezelfde wijze wordt omschreven kun je stellen dat augmented reality een virtuele laag over de werkelijkheid legt. Je ziet een computerbeeld over je normale gezichtsveld met additionele informatie. “Augment” betekent “aanvullen” of “toevoegen”. Een basisgegeven van AR technologie is het zicht op de werkelijke situatie. Daarmee verschilt augmented reality van virtual reality waarbij het complete beeld overgenomen wordt door een computer gegenereerd beeld.

Beide methodes hebben hun eigen specifieke toepassingen, in dit artikel bespreken we specifiek de combinatie tussen werkelijkheid en aanvullende informatie. De grens tussen augmented reality en mixed reality is moeilijker om te bepalen. MR combineert ook computerbeelden met de omgeving maar op een wijze waarbij de twee elementen een geheel vormen.

Vaak wordt mixed reality gebruikt voor computerbeelden die een vaste positie in de ruimte innemen. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele stoel die in het midden van de kamer staat. Je kunt om de stoel heen lopen en het object blijft op dezelfde positie. Bij AR betreft het meestal een beeld-in-beeld die afhankelijk van de werkelijkheid beweegt en doorgaans stil staat zoals een tekstbericht in de ooghoek.

 

Verschillen tussen AR headsets en smartphone oplossingen

Naar de verschillen tussen AR, VR en MR is er ook een verschil tussen augmented reality headsets zoals de Microsoft HoloLens en de Google Glass enerzijds, en Apple ARKit en Google Tango anderzijds. Het betreft beide AR producten, maar het apparaat is anders.

Bij AR headsets betreft het een “wearable”, een apparaat dat je draagt, daarnaast is er AR mogelijk met smartphones en tablets. Beide technologieën hebben specifieke toepassingen voor zakelijk gebruik waarbij Smart Glasses persoonlijke producten zijn voor één persoon, de smartphone of tablet methode is ook geschikt voor meerdere personen.

Daarnaast is een wearable gemaakt om continu te gebruiken, terwijl andere apparaten tevoorschijn gehaald worden wanneer dat nodig is. In praktijk overlappen de toepassingen van deze twee methodes, zeker bij producten als de HoloLens waar meerdere personen tegelijkertijd via hun eigen headset dezelfde holografische data kunnen bekijken en bewerken.

 

AR toepassingen voor bedrijven

Augmented reality is de fase van gimmick allang voorbij en wordt actief ingezet om diverse bedrijfsprocessen aan te vullen en te verbeteren. Hier zijn enkele toepassingen voor de zakelijke markt die nu al met succes gebruikt worden:

 

  • Automotive: De auto industrie is de koploper op het gebied van augmented reality toepassingen. Al tijdens het ontwerpproces kunnen 3D objecten worden getoond aan ontwerpers en stakeholders waarmee er geen dure en tijdrovende fysieke modellen nodig zijn. De onderstaande toepassingen worden allemaal reeds toegepast binnen de automotive sector. Lees meer over AR in de automotive sector.
  • Logistics: Order picking gaat sneller en efficiënter dan ooit met AR brillen. De magazijnmedewerker krijgt een locatie te zien, de headset kan automatisch het artikel scannen en er kan eventueel direct gecommuniceerd worden met collega’s op andere locaties. En dat alles met twee handen vrij om de werkzaamheden te verrichten. Handsfree werken is een groot voordeel van wearables.
  • Mobile Office: Je kunt tijdens de fitness mails lezen, en in de auto navigatie oproepen. Jouw virtuele assistent gaat de hele dag met je mee, waar je ook gaat of staat. Momenteel werkt een AR bril vaak als accessoire voor de mobiele telefoon, in de toekomst zal de smartphone helemaal niet meer nodig zijn voor zakelijk gebruik.
  • Virtual Workspace: Een AR overlay is in feite een mobiel scherm, afhankelijk van de toegepaste techniek kun je een volledige virtuele desktop weergeven. Monitoren zijn verleden tijd, je kunt direct een enorm scherm oproepen die je kunt bedienen via gebaren, met je stem of met meer traditionele toetsenborden en muizen. Zo kun je overal werken zonder groot beeldscherm voor je neus, maar met een compact virtueel scherm op je neus.
  • Remote Assistance: Binnen een goed lopende organisatie zullen collega’s elkaar aanvullen met hun unieke expertise. Wanneer een monteur bezig is met een complexe reparatie kan er direct een chat gestart worden met een collega. Omdat augmented reality brillen ook voorzien zijn van camera’s kan de collega op afstand meekijken en advies geven. De monteur houdt beide handen vrij en kan zo de reparatie verrichten.
  • Marketing & Promotion: Eigenlijk worden visitekaartjes nauwelijks meer gebruikt, al heeft iedereen er een paar op zak. Door kaartjes te “upgraden” met een AR boodschap wordt het klassieke visitekaartje plotseling een multimediaal stukje karton. Een afbeelding kan gebruikt worden als marker die door de software automatisch herkend wordt. Vervolgens kan de ontvanger naar een complete presentatie kijken inclusief 3D objecten, geluid en videobeelden. De ontvanger heeft alleen een smartphone nodig.

AR App Development

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR APP ONTWIKKELING

AR brillen voor de zakelijke markt

Google maakte in 2014 een grote inschattingsfout met de release van de eerste Google Glass. Ze wilden de consument aanspreken maar dat bleek de verkeerde doelgroep op dat moment. Niet alleen Google heeft hiervan geleerd, de meeste ontwikkelaars van AR brillen richten zich momenteel op de zakelijke markt. Dit zijn nu de voornaamste spelers:

 

Microsoft HoloLens

Ook Microsoft leek zich in eerste instantie op de eindconsument te richten maar hier zijn ze op teruggekomen. Nu staat het bedrijfsleven voorop bij deze mixed reality headset. Het betreft een volwaardige Windows 10 computer die je draadloos op je hoofd kunt dragen met een holografische projectie.

Het enige nadeel is eigenlijk de vorm, de huidige versie van de HoloLens is aan de grote kant. Technisch is het wel een indrukwekkend product met 3D scanning van ruimtes en verankerde positiebepaling van virtuele informatie. Het is zelfs mogelijk om op afstand met andere mensen samen te werken aan hetzelfde project.

 

Meta 2

De augmented reality headset van Meta lijkt veel op de Microsoft HoloLens, maar de Meta 2 is een PC accessoire en niet een op zichzelf staande wearable. De kern van Meta 2 is een virtuele desktop die een standaard monitor overbodig moet maken. Het systeem wordt bediend met gebaren die natuurlijker zijn dan de specifieke knijpbewegingen die bij de HoloLens worden gebruikt. Hoewel er op dit moment veel getest wordt met de Meta 2 voor bedrijven zijn er nog niet veel toepassingen die dagelijks gebruikt worden in de praktijk.

 

Vuzix M3000 serie

Vuzix is een ware pionier op het gebied van AR brillen en ook bij VR technologie. Ze introduceerde met de M100 AR bril al voor de Google Glass hun eigen persoonlijke Smart Glasses, de huidige M3000 serie bouwt verder aan deze lijn producten op basis van het Android besturingssyteem. Dit is echt een AR bril met een overlay, het is geen mixed reality oplossing. Met name in magazijnen en als personal assistent zijn de Vuzix producten erg geschikt. Ze maken ook een VR headset wat vooral een draagbaar virtueel beeldscherm is.

 

ODG R7, R8 en R9

De Osterhout Design Group vertoont diverse overeenkomsten met Vuzix. Beide bedrijven werden opgericht in de jaren negentig van de vorige eeuw, beide bedrijven hebben diverse producten ontwikkeld voor het leger en ze maken momenteel beide AR brillen voor de zakelijke markt. Het design van de brillen verschilt een beetje, maar beide systemen werken op basis van het Android besturingssysteem.

 

 

Google Glass Enterprise Edition

Toen Google zag dat de consument nog niet klaar was voor een augmented reality bril werd het enkele jaren stil rondom dit product. In juli 2017 kwam de vernieuwde versie die zich specifiek richt op bedrijven. De Enterprise Edition gaat verder waar de Explorer Edition ophield met betere specificaties en meer ondersteuning voor bedrijven die gebruik willen maken van deze AR bril. Uiteraard werkt ook de Google Glass op basis van hun eigen Android systeem.

 

Smartphone en Tablet AR

De bovenstaande bedrijven ontwikkelen allemaal “wearables”, draagbare computers en accessoires. Daarnaast kun je ook een smartphone gebruiken als augmented reality apparaat. Veel functies en toepassingen zijn overeenkomstig maar een smartphone of tablet moet je vasthouden wat minder geschikt is voor handsfree werken. Hoewel de functionaliteit van deze twee methodes de komende jaren steeds dichter naar elkaar toe zullen groeien zal elke methode voor unieke uitdagingen geschikt zijn.

Wil je eens AR apparatuur huren? Lees meer over de verhuur van augmented reality.

Bedrijven die gebruik maken van Augmented Reality

De diverse toepassingen voor de zakelijke markt komen niet uit de lucht vallen, er zijn veel grote merken die dagelijks gebruik maken van AR toepassingen zoals deze:

  • Volkswagen: Dit automerk gebruikt augmented reality op steeds meer afdelingen binnen de organisatie. Bijvoorbeeld voor monteurs die auto’s willen repareren of personeel die auto’s in de fabrieken assembleren. Ze kunnen via een AR overlay precies zien welk onderdeel op welke plaats moet komen en kunnen daarbij een interactieve handleiding oproepen.
  • BMW: Nog een Duits automerk dat steeds vaker gebruik maakt van AR in de productieketen. Ook ontwikkelen ze een HUD ofwel Heads Up Display waarbij de bekende middenconsole op de voorruit wordt weergegeven. De industrie is er nog niet helemaal uit of projectie op de voorruit standaard wordt, of dat het een algemene AR bril wordt die je in de auto kunt dragen.
  • Tesla: Eigenlijk gebruiken alle automerken augmented reality, laten we het speciale kaartje van een Tesla onderdelen leverancier nog even uitlichten. Klanten die wachten op het Tesla Model 3 kunnen via een marker een kleine versie van deze auto bekijken via een smartphone en AR app. Dit is een interessante promotie, andere merken maken ook al veelvuldig gebruik van de virtuele showroom en bij LinkedIn is het zelfs mogelijk jezelf te promoten met een AR marker.
  • Meta: We hebben dit bedrijf al eerder genoemd, omdat ze werken aan potentieel “disruptive” technologie hebben ze het gebruik van de Meta 2 op kantoor al verplicht gesteld. De computermonitoren zijn verdwenen uit het kantoor, het personeel wordt verplicht om de Meta 2 headsets te gebruiken. Dat verloopt niet geheel op rolletjes, maar zo kan het bedrijf de gebruikerservaring optimaliseren voor zakelijke toepassingen.
  • L’Oreal: Je kent de Snapchat of Facebook Messenger filters wel waarmee je een virtueel masker kunt dragen. Cosmetica merken zoals L’Oreal laten apps ontwikkelen waarbij klanten vooraf de complete make-up lijn kunnen testen met hun eigen smartphone. Wanneer een kleur oogschaduw bevalt kan de klant deze direct bestellen via de app. Ook dit is een voorbeeld van een zakelijke toepassing, in dit geval is het een manier om klanten te werven middels een augmented reality applicatie.

 

De toekomst van Augmented Reality voor bedrijven

Eigenlijk is een organisatie die wacht op wat er gaat komen al te laat. AR, VR en MR is geen toekomstmuziek, het is voor veel bedrijven al dagelijkse werkelijkheid. Om er optimaal gebruik van te maken is het verstandig om externe specialisten in te schakelen die maatwerk oplossingen kunnen ontwikkelen. Voor sommige bedrijven is een Microsoft HoloLens de logische keuze, andere bedrijven hebben meer baat bij een Google Glass of vergelijkbaar apparaat.

Een onafhankelijk adviseur kan de juiste hardware en software bij de doelstellingen van de organisatie leggen. Daarnaast zal smartphone AR de komende jaren nog een belangrijke rol blijven spelen. Dan zijn er nog de bedrijven die in de nabije toekomst een belangrijke rol kunnen spelen in deze sector zoals Magic Leap, een bedrijf dat aan een revolutionaire mixed reality oplossing werkt. Ongeacht wie de hardware en software maakt, het zullen de zakelijke toepassingen zijn die de ontwikkeling sturen. De vraag vanuit de klant zal hierbij leidend zijn.

 

De komende jaren zullen de augmented reality ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen, zorg dat je als bedrijf niet achteraan staat en blijf op de hoogte.