Binnen het bedrijfsleven neemt Augmented Reality een steeds grotere rol in. Van training op de werkvloer tot virtuele winkels met AR producten in het winkelmandje. Hoewel AR games heel leuk zijn voor een specifieke doelgroep zijn er veel meer mogelijkheden om Augmented Reality in te zetten binnen het bedrijfsleven.

De komende jaren zal AR in alle aspecten van het bedrijf doorsijpelen, wat zal leiden tot efficiënter werken, een hogere productiviteit, meer verkopen en betere bedrijfsresultaten. En het beste is, je hoeft er als ondernemer niet op te wachten, zowel de hardware als software om dit te realiseren is reeds voorhanden.

De hardware

Er zijn verschillende soorten hardware die gebruikt kunnen worden voor Augmented Reality toepassingen, dit zijn momenteel de meest gebruikte hardware oplossingen.

1. Smartphones en tablets

Het is moeilijk voor te stellen dat de eerste iPhone slechts tien jaar geleden op de markt verscheen, de eerste iPad dateert uit 2010. Nu loopt iedereen rond met een draagbare touch screen computer. De combinatie van portabiliteit, processorkracht en ingebouwde camera maakt deze apparaten ideaal voor AR toepassingen.

2. Smart brillen

Google had enkele jaren geleden geen succes met de Google Glass, de eerste AR smartbril voor consumenten. Het concept was goed, maar de doelgroep niet. Voor Smart Glasses met AR voor de industrie de meest geschikte sector voor AR op dit moment, niet de eindconsument. Op de bedrijfsvloer speelt de factor privacy een stuk minder, en een smart bril laat de werknemer handsfree werken. Bedrijven als de Osterhout Design Group spelen handig in op deze markt. Ook de Hololens van Microsoft is hierop een antwoord

3. MR headsets

De “slimme contactlenzen” laten nog even op zich wachten, voorlopig moeten we het stellen met MR headsets zoals de Hololens van Microsoft. Dit zijn draagbare computers die niet alleen informatie kunnen projecteren, ze werken in een volledige driedimensionale omgeving. Momenteel worden de eerste stappen gezet in Mixed Reality toepassingen voor professionals, de toekomst ziet er veelbelovend uit.

Augmented Reality toepassingen

Van de werkvloer tot in de showroom, AR technologie is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Hier zijn een aantal interessante implementaties van AR diensten:

Volle winkelschappen

In Japan zijn er al jarenlang virtuele winkel automaten op tram stations. Je ziet een interactieve poster van een supermarkt schap met producten. Je scant een pakje boter, een stuk kaas en een doosje eieren. Wanneer je thuis aankomt staat er een doosje op de stoep.

Met AR is dit concept nog verder uit te breiden. Een winkel wordt een virtuele showroom met producten die je ter plekke kunt bekijken door AR in de retail goed toe te passen.

Auto showroom

Een boodschappenmandje vullen met AR afbeeldingen is praktisch, maar niet echt spectaculair. Een auto in de showroom bekijken voordat deze gemaakt is trekt wel bezoekers. Dit gebeurt steeds vaker bij auto dealers die aankomende modellen presenteren in hun showroom.

Met een eenvoudige AR Cardboard houder kun je in de bestuurdersstoel stappen van een nieuw model om zo het interieur eens goed te bekijken. Met een headset zoals de Hololens kun je om een complete auto lopen die in de showroom lijkt te staan maar in feite een 3D model is. Zo bied je klanten een meerwaarde, en een reden om de dealer te bezoeken.

AR App Development

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR APP ONTWIKKELING

Design in AR Case: Ford

Niet alleen in de communicatie richting de consument is AR in Automotive denkbaar. Ook in het ontwerp en het proces voorafgaand aan verkoop kan AR goed worden toegepast. Dat wordt bijvoorbeeld gedaan door Ford.

Kopen op maat

Een bijkomend voordeel van virtuele producten is de mogelijkheid een oneindig aantal variaties te tonen zonder kostbare winkelruimte te verspillen. Met een virtuele passpiegel kan de klant een virtuele jurk passen. Staat rood je toch niet zo mooi? Verander dan de kleur direct naar blauw, of groen, of geel… Je hoeft niet steeds van jurkje te wisselen in het pashokje. Hoewel dit soort AR toepassingen vooral gericht lijkt te zijn op een jonger publiek, blijken juist oudere klanten dit soort mogelijkheden het meest te waarderen.

Klanten jagen

We kennen ondertussen allemaal Pokémon GO, de AR app die gamers over de hele wereld op de been bracht. Niet iedereen weet dat het spel uit de Nintendo stal gebaseerd is op “Ingress”, een locatie gebaseerd spel van Niantic. Naast het feit dat het Pokémon spel al meer dan 1 miljard dollar aan inkomsten heeft gerealiseerd (het spel is gratis te downloaden) maken winkeliers er handig gebruik van door “Pokéstops” naar hun locaties te brengen en zo nieuwe klanten aan te trekken.

Hieruit zijn al diverse nieuwe apps ontstaan waarbij mensen kunnen jagen op virtuele coupons voor bijvoorbeeld een gratis pizza en andere promotionele acties. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe AR Marketing kan werken.

Remote ondersteuning

Wanneer een helpdesk gebeld wordt door een klant kan het via de telefoon lastig zijn om het probleem te visualiseren. Met een Skype gesprek wordt het al een stuk eenvoudiger. Microsoft is eigenaar van Skype, het is dus niet verbazingwekkend dat ze voor de Hololens headset ook een speciale Skype versie hebben ontwikkeld. Ditmaal gaat de dienst verder, de helpdesk medewerker kan bijvoorbeeld de onderdelen van een gootsteen afvoer per object aanwijzen, of live een tekening maken. Zo kan een IKEA medewerker precies aangeven welke schroef in welk gaatje moet komen. Voor de meeste consumenten zullen hier voorlopig smartphones en tablets voor gebruikt worden, binnen de industriële sector zien we steeds vaker Smart Glasses op de werkvloer.

Personeel instructie

De “remote ondersteuning” gaat nog verder binnen de professionele wereld, zelfs astronauten hebben al reparaties verricht met behulp van de Hololens, terwijl een specialist op aarde meekijkt en instructies geeft.

Op zoek naar een AR Workshop?

Bekijk wat wij voor je kunnen betekenen:   AR Workshops

Ook dichter bij huis, of beter gezegd op de werkplek kunnen werknemers baat hebben bij AR instructie. Live met behulp van een instructeur, of zelfstandig met een interactieve handleiding voor het personeel. Hierbij worden vaak “slimme” brillen gebruikt, zo heeft de werknemer beide handen vrij om taken uit te voeren.

Met beeldherkenning kan er een duidelijke instructie over het normale gezichtsveld worden weergegeven, de software kan bijvoorbeeld een onderdeel van een afvoerbuis herkennen en daar een markering op maken. Dit soort instructie maakt werkzaamheden veel efficiënter dan met een papieren handleiding.

Augmented Reality van de werkvloer tot aan de directie

In alle lagen van een organisatie kan AR worden toegepast om bedrijfsprocessen te verbeteren. Bij elke toepassing moet worden bepaald of het echt voordeel biedt, het moet nooit een gimmick zijn, een high tech speeltje die een eenvoudige handeling nodeloos ingewikkeld maakt.

Daarom is het begrijpelijk dat niet elke ondernemer zich blindelings op deze nieuwe technologie stort. Maar het verkennen van de markt is absoluut essentieel, AR is geen gimmick meer, maar een effectief middel om bedrijven beter te laten functioneren.