Er was ooit een tijd dat de wereld van personal computing verdeeld was tussen Microsoft Windows en Apple Mac. “Think Different” was de beroemde slogan van Apple, terwijl ze met producten kwamen met een schrijnend gebrek aan keuze in software en hardware. Niet zo “different” dus… Sinds de opkomst van smartphones en tablets is de strijd verlegd naar Apple en Google.

AR Applicaties

AR app voor Google Glass laten maken?   AR app laten maken

Apple iOS enerzijds en Google Android anderzijds. Hoewel de verschillen feitelijk minimaal zijn kunnen de emoties van “iSheep” en “Fandroids” hoog oplopen. Met Augmented Reality voor Apple en Google is dit niet anders. Wie gaat de strijd om AR dominantie winnen, of is er een derde “hond” die er met het virtuele been vandoor gaat?

Waarom Augmented Reality?

Voor 2007 waren mobiele telefoons om mee te bellen, vervolgens om tekstberichten mee te versturen en soms om korrelige foto’s mee te maken. Toen kwam Apple met de iPhone op de markt, het was wellicht niet de eerste smartphone maar de timing van Apple was perfect. Tien jaar later is smartphone technologie zover ontwikkeld dat er geen revolutionaire vernieuwingen meer mogelijk zijn, daarom kijkt de tech sector naar “the next big thing”. Augmented Reality lijkt de logische volgende stap, en in tegenstelling tot Virtual Reality sluit AR goed aan op de mobiele ervaring die we van smartphones gewend zijn. Daarom is het vanzelfsprekend dat Google en Apple zich nu vol op AR storten.

Apple en Google strijden voor AR dominantie

In de virtuele boksring zijn Google en Apple de zwaargewichten. Hoewel Google met Android veruit de “zwaarste” strijder is in de ring, kan Apple scoren op basis van precisie en controle.

In de linkse hoek: Apple

Vergeleken met Google is Apple een zeer oud technologiebedrijf, dat keer op keer opstaat na een flinke val. Net op het moment dat je denkt dat Apple nu echt uitgeteld is, komen ze weer overeind. Dit gebeurde met de iMac, met de iPod, met de iPhone, met de iPad, de iWatch en nu met… ARKit? De tijd van “sexy” hardware is voorbij, nu strijd Apple op basis van innovatieve software.

De laatste jaren heeft Apple de andere bedrijven in Silicon Valley eerst de hete kastanjes uit het vuur laten halen, om er vervolgens een Apple sausje overheen te gieten. ARKit maakt slim gebruik van de absolute controle die Apple uitoefent op de combinatie van hardware en software, met het nieuwe iOS11 besturingssysteem kan elke recente iPhone of iPad een ruimte “opmeten”, en daar vervolgens AR elementen in plaatsen zonder dat je als gebruiker een ingewikkelde handeling moet verrichten. Dat is het geheim van Apple; “it just works”.

In de rechtse hoek: Google

Toen Google enkele maanden na de onthulling van ARKit met hun eigen AR Core verscheen, leek dat een cynische inhaalslag.

Toch is dat niet helemaal waar. AR Core, het Augmented Reality platform op basis van het Android besturingssysteem, bestaat al sinds 2014 onder de naam “Tango”. Dit Mixed Reality platform werkte ook op basis van Android, maar de apparaten moeten voorzien zijn van een speciale camera om de ruimte te scannen. Met AR Core is deze hardware niet meer vereist, het Augmented Reality systeem werkt op standaard Android toestellen.

Hoewel, in beginsel zullen alleen enkele topmodellen zoals de Samsung Galaxy S8 hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast heeft Google al in 2013 Google Glass op de markt gebracht, een AR bril voor consumenten. Dit product was zijn tijd nog te ver vooruit maar heeft de industrie wel aan het denken gezet.

Wie gaat de strijd om Augmented Reality winnen?

Hoewel de fans in elke hoek vaak schermen met “de eerste” is dat eigenlijk helemaal niet van belang. Snapchat had al veel langer AR filters als virtuele schmink, maar Facebook heeft het gewoon gejat, evenals Apple.

Microsoft was met de Hololens absoluut een koploper op het gebied van draagbare Mixed Reality, maar het aantal Hololens headsets dat in omloop is blijft zeer beperkt.

We kunnen kijken naar prognoses en analisten, maar in dit soort opkomende sectoren kun je net zo goed naar de waarzegster op de kermis gaan.

De focus Van VR naar AR: onze prognoses

In 2016 was Virtual Reality helemaal hot in de pers, in 2017 stort de media zich volledig op Augmented Reality. Dit zijn onze constateringen en prognoses op dit moment:

  • Met ARKit in combinatie met iOS11 brengt Apple AR direct naar honderden miljoenen gebruikers.
  • Google moet eerst nog een interne strijd aan met de fragmentatie van Android toestellen voordat ze hun eigen ambitie van honderd miljoen toestellen kunnen waarmaken.
  • In harde getallen is Android met afstand het meest gebruikte mobiele systeem ter wereld, als Google doorzet met hun ambities op het gebied van Augmented Reality kunnen ze flink scoren.
  • Het is voor de gehele industrie van belang om goede content te maken, de AR app van IKEA is een goed begin, maar er is meer nodig om het grote publiek te overtuigen en om AR Marketing niet alleen leuk, maar ook nuttig te maken.
  • De komende jaren zullen er steeds meer “subtiele” AR toepassingen verschijnen zoals beeldfilters en navigatie zodat de consument er rustig aan kan wennen.
  • De “wearables” revolutie met “slimme brillen” komt er ongetwijfeld aan, maar niet zo snel als sommige professionals verwachten of hopen kuch – Magic Leap – kuch. Met name het bedrijfsleven zal hier de voortrekker spelen, niet de eindconsument.
  • Google en Apple zijn net zozeer collega’s als concurrenten. Ze moeten het goede voorbeeld geven en de meerwaarde van AR in praktijk laten zien. Dat was het geval met smartphones, en dat geldt ook voor Augmented Reality.
  • Wat er ook gebeurt; de consument is altijd de grote winnaar.