Magic Leap “bouwt aan een nieuw internet van aanwezigheid en ervaring”, aldus grondlegger Rony Abovitz. Maar volgens velen is magic Leap een flink over-hypete bril.

Het prikkelt behoorlijk de geest – spreekt tot de verbeelding, en houdt AR-land en menig consument al jaren in zijn greep van releases, pre-releases en product-videos. Ook investeerders liggen aan de voeten van de inmiddels toch wel AR-gigant.

Er wordt goed gebruik gemaakt van de inspirerende en prikkelende kracht van AR, bijvoorbeeld door het aanbod van augmented reality lezingen en augmented reality workshops.

Wat de miljarden doen

Samenwerking met Air New Zealand

Na de investeringsronde waarin meer dan 2 miljard dollar is opgehaald, kondigt Air New Zealand op 14-06-2018 een strategisch ontwikkelingspartnerschap aan met Magic Leap. Zoals verschillene business blogs schrijven, creëert Air New Zealand een ‘Fantastische reis door heel Nieuw-Zeeland’, samen met de creative studio Framestore, waarmee reizigers het land op een geheel nieuwe manier kunnen ervaren met Magic Leap.

Of dit de Magic Leap One AR bril gaat zijn, of dat het puur om te software gaat, en er dus eerst een mobiele app zal uitkomen, is nog de vraag.

Echt veranderd, of meer van hetzelfde?

Magic Leap One wordt als een “ruimtelijke computer” beschreven, in staat om zijn externe omgeving te volgen – en virtuele objecten erin weer te geven. Augmented reality dus. De Magic Leap AR bril doet dit met een gevoel van schaal en als je een kamer verlaat en terugkomt, zal het virtuele object zijn waar je hem verliet, net als is het echt.

Het inzetten van productpresentatie is al tijden mogelijk in augmented reality, wat augmented reality marketing mogelijk maakt. Echter, de magische AR bril van Magic Leap, welke AR alomtegenwoordig zou kunnen maken, blijft voorlopig nog uit.

Light-field technoilogie

De belangrijkste functie die Magic Leap op dit moment uitstraalt, is het gebruik van light field -technologie door de Magic Leap One, waarmee het de manier waarop licht op echte objecten reflecteert, nabootst.

lightfield technology AR scan

Als dit goed is gedaan, kan het de ervaring van AR nog meer detail en realisme geven door virtuele objecten te laten reageren op licht uit de echte wereld. Over exacte specificaties met betrekking tot light-field laat het bedrijf nog niks los.

De toekomst van Magic Leap

Hulp van developers & hulp aan developers

Magic Leap zal met behulp van zijn community vol betrokken en enthousiaste developers zijn bibliotheek met gebaren voortdurend uitbreiden voor ontwikkelaars. Het is dus heel mogelijk dat Magic Leap One de betrouwbaarheid bereikt die overeenkomt met interacteren met objecten uit de echte wereld.

Door rekening te houden met de mogelijkheid om de ogen te volgen (eye-tracking) en het vermogen van de headset om de “hoofdhouding” te begrijpen (met behulp van de hoofdpositie om 3D-objecten in een omgeving te activeren), is het gemakkelijk om Magic Leap One-inhoud met een sterke sense of interaction voor te stellen.

Conclusie?

De aandacht hebben ze, maar alles blijft voorlopig nog onduidelijk en flink veel gis-werk.