Sinds juli 2016 is de wereld in de ban van Pokémon GO, een smartphone spel met Augmented Reality die je laat zoeken naar verschillende Pokémon karakters bij jou in de buurt.

Dankzij het freemium model bleek deze gratis app een enorm kassucces voor ontwikkelaar Niantic, aandeelhouder Nintendo en ook Apple en Google die een leuk percentage van de opbrengst opeisen via de app winkels (lees ook: De AR strijd tussen Google en Apple). Ondanks de technische oneffenheden wist dit spel de AR technologie naar de massa te brengen. Hoe staat het met dit fenomeen een jaar later?

Pokémon GO evenement loopt niet goed af

Het had zo mooi kunnen zijn; Pokémon GO spelers uit verschillende landen kwamen samen tijdens het eerste grote Pokémon GO evenement in Chicago om samen op jacht te gaan naar speciale karakters. Maar de internetverbinding werkte nauwelijks waardoor het evenement op een fiasco uitliep.

Als gevolg hiervan zijn de Europese evenementen uitgesteld tot de herfst, en honderden ontevreden bezoekers in Chicago hebben een proces aangespannen tegen Niantic.

De hype is voorbij, de trend blijft bestaan

Met meer dan 500 downloads kun je niet verwachten dat iedereen het spel blijft spelen, toch blijft er een grote groep trouwe gebruikers over die nog steeds op pad gaan om zichzelf en elkaar uit te dagen. Ondertussen moet Niantic hun klanten tevreden stellen, niet alleen door het organiseren van evenementen, maar ook het verspreiden van nieuwe Pokémon en nieuwe elementen om het spel interessant te houden. Er is ook al geëxperimenteerd met ARKit, het nieuwe systeem van Apple om Augmented Reality verder te verbeteren.

Pokémon Generatie 2

Er zijn met Generatie 2 weer 80 nieuwe Pokémon toegevoegd, daarnaast zijn er nieuwe evoluties mogelijk evenals nieuwe gedragskenmerken, berries, avatars en soorten kleding. Hoewel Generatie 2 is voorzien van 100 nieuwe karakters kun je er slechts 80 vangen. Dit komt omdat sommige baby’s al eerder beschikbaar waren, en andere Pokémon nog niet te vinden zijn.

De toekomst van Augmented Reality locatie spellen

Pokémon GO was niet het eerste AR spel op basis van GPS informatie, ontwikkelaars Niantic hebben zelf al eerder Ingress uitgebracht. Veel data van dat spel is later hergebruikt voor de nieuwe Augmented Reality app. Er zijn meer games die je naar objecten laten zoeken, of juist laten vluchten voor virtuele zombies.

Sommige spellen zijn gemaakt om bedrijven te promoten, bijvoorbeeld door virtuele vouchers te verspreiden. Andere spellen proberen je aan het bewegen te krijgen om fitness wat leuker te maken. Er zijn dus volop mogelijkheden, het is afwachten of er ooit nog een concept wordt bedacht die het publiek in zo’n grote getale kan aanspreken als Pokémon GO.