De “Killer App” is een applicatie of toepassing die cruciaal is voor het succes van een product. Voor Windows was dit Microsoft Office, voor de Apple Mac waren het DTP toepassingen. Augmented Reality heeft ook een “Killer App” nodig, en als het aan de software ontwikkelaars ligt wordt dit virtuele make-up. Een gezicht voor het oog van de camera is met software goed te herkennen, zo kunnen camera’s al jarenlang zien of je glimlacht op de foto, of dat jouw ogen gesloten zijn. Alle grote namen in Silicon Valley bestoken de gebruikers momenteel met virtuele maskers, is dit de “Killer App” voor Augmented Reality?

Animoji van Apple

Apple is tot op heden niet bepaald een innovator geweest als het op Augmented Reality aankomt. Tim Cook mag dan razend enthousiast zijn over AR technologie, we zien er toch weinig van terug in de producten. Met de nieuwe iPhone X en het mobiele besturingssysteem iOS 11 kwam hier verandering in, Animoji zijn animerende emoji (hoe komen ze erop?) die kunnen bewegen op basis van jouw gelaatsuitdrukkingen. Dit soort technologie was enkele jaren geleden slechts voorbehouden aan dure Hollywood films zoals de Planet of the Apes serie, nu kan iedereen met een luxe iPhone animerende karakters maken. Leuk om even mee te spelen, maar ondanks de geavanceerde technologie onder de motorkap toch niet heel bijzonder.

Kijk naar jeSelfie

De Selfie is misschien wel dé Killer App gebleken voor smartphones, de combinatie van camera lens en beeldscherm aan dezelfde kant van het apparaat bleek een gouden idee dat perfect past binnen het “ik” tijdperk van social media. Deze trend wordt aantrekkelijker dan ooit met een flink aantal apps om realtime virtuele make-up op je gezicht te smeren. Dit zijn enkele populaire make-up apps voor smartphones:

  1. ModiFace
  2. Makeup Genius
  3. MakeupPlus
  4. Sefora Virtual Artist
  5. YouCam Makeup-Magic Selfie Cam

Met dit soort apps kun je lippenstift testen, evenals oogschaduw, foundation en andere soorten make-up. Uiteraard is het van belang dat het gezicht goed verlicht is, het liefst met licht van voren om schaduw te minimaliseren. Hoewel de kleuren op een beeldscherm nooit voor de volle honderd procent zullen overeenkomen met de werkelijkheid, geeft het wel een redelijk goed beeld van echte make-up.

AR make-up is kassa!

Dit soort apps zijn bijna altijd gratis om te installeren en te gebruiken. Een overeenkomst bij veel van dit soort apps is de optie om direct een bestelling te plaatsen. Makeup Genius is een app van L’Oréal, andere apps bieden meerdere bekende en minder bekende merken cosmetica aan. Met name voor de kleinere bedrijven die moeite hebben een plaatsje te verwerven in de traditionele cosmetica retail winkels, kunnen zij met virtuele make-up hun producten aan de man of vrouw brengen.

AR in de retail

Met je onderneming naar het volgende niveau? Bekijk:    AR IN DE RETAIL

Maskers op social media

Snapchat begon ooit als een social media app waarbij de berichten zichzelf na verloop van tijd zouden wissen, het spookje als logo verwijst nog steeds naar het oorspronkelijke concept. Deze applicatie werd al snel een “hip” alternatief voor de “ouderwetse” concurrent Facebook. Het waren de innovatieve Snapchat filters die een vonk lieten overslaan bij jongeren. Facebook kon niet achterblijven, ze kochten snel het bedrijf achter MSQRD op, met deze app kun je zeer overtuigende maskers op je gezicht plaatsen met de Selfie camera. Onlangs werden deze filters uitgebreid en beschikbaar gesteld via de Facebook Messenger app. Apple pakt het iets anders aan, ze maken met hun gratis Clips app creatief gebruik van de dubbele camera die in de nieuwste toestellen aanwezig is. Hiermee kun je niet alleen de achtergrond vervagen, het is zelfs mogelijk de achtergrond in zijn geheel te vervangen. Net als het bekende “green screen” effect dus, maar dan zonder vlak groen scherm. De voorgrond kan ook van diverse filters worden voorzien. Om de achterstand op andere bedrijven verder te verkleinen heeft Apple recentelijk ook Shazam overgenomen. Naast de muziekherkenning waar deze app bekend mee is geworden, hebben ze ook een aantal indrukwekkende Augmented Reality functies in hun applicatie opgenomen. Deze functionaliteit zullen we binnenkort ongetwijfeld ook in Apple producten zien.

De Killer App met kinderziektes

Hoewel virtuele make-up apps steeds populairder worden zijn er wel degelijk kinderziektes te vinden. Culturele problemen met virtuele make-up bijvoorbeeld, met name in Amerika wordt “Blackface” als zeer racistisch ervaren, een Bob Marley filter viel daar niet in goede aarde. Ook beeldherkenning die Aziatische personen informeert dat hun “ogen gesloten” zijn is niet echt handig van de marketing afdeling. Of je het leuk vindt of niet, technologie marketing voor vrouwen is ingewikkeld binnen een cultuur die door mannen wordt gedomineerd. Een typisch vrouwelijk fenomeen als virtuele make-up is weliswaar vooroordeelbevestigend, anderzijds brengt het wel een nieuwe groep naar technologische vernieuwingen toe.

Heb jij al ooit gespeeld met de verschillende filters? En kan het jou overtuigen make-up producten online te bestellen? De moderne make-up spiegel maakt het eenvoudiger dan ooit jouw favoriete producten uit te zoeken!

AR App Development

Een eigen Augmented Reality App? Bekijk:    AR APP ONTWIKKELING