Meta 2 AR Bril

De Meta Company is een bedrijf dat Augmented Reality producten maakt. Ze hebben op dit moment de Meta 1 DeveloperKit en de Meta 2 Development Kit uitgebracht. Net als de Microsoft HoloLens worden holografische beelden over de werkelijkheid gelegd. Het idee ontstond toen oprichter Meron Gribetz neurowetenschap studeerde aan de universiteit van Columbia.

In 2013 wist hij het eerste succes te behalen met een Kickstarter campagne die bijna het dubbele op wist te halen van de oorspronkelijke doelstelling voor $100.000.

Hoe werkt Meta 2?

Qua uiterlijk lijkt de Meta 2 veel op de HoloLens van Microsoft. Het is een headset met een groot, doorzichtig scherm aan de voorzijde. De Meta 2 heeft een grote kijkhoek van 90 graden met een 2.5K resolutie en een 60Hz beeld verversingssnelheid. Aan de voorzijde bevindt zich een 720p RGB camera. Naast de drie microfoons zijn er vier surround speakers in de headset gebouwd. Het grote verschil met de HoloLens is de koppeling met een PC.

De Meta 2 moet met een PC worden verbonden met een kabel. Deze computer moet voorzien zijn van het Windows 10 besturingssysteem met een Intel i7-6700 processor of AMD 9590 CPU of beter. Ook moet er minimaal een NVIDIA GeForce GTX 970 aanwezig zijn of een AMD Radeon R9 390X. Wat betreft de software is Unity 5.6 of hoger vereist.

De Meta 2 is in staat om positionele tracking uit te voeren zonder externe trackers zoals bij de Oculus Rift en HTC Vive het geval is. Dat is mogelijk dankzij een SLAM algoritme die de ruimte kan scannen, daarnaast is er een meetsysteem in de headset gebouwd. De projectie van de hologrammen is mogelijk door een half-zilver spiegel en een LCD scherm waarmee een stereoscopische projectie mogelijk wordt gemaakt. Dankzij het transparante paneel is het mogelijk om omstanders in de ogen te kijken wat samenwerken prettiger maakt.

Neurowetenschappelijke ontwikkeling

De Meta 2 ontwikkelaar heeft een achtergrond in neurowetenschap, en deze kennis is toegepast bij de invulling van de besturing. Net zoals de Microsoft HoloLens kun je zonder externe controllers de virtuele laag bedienen. Waar de HoloLens eenvoudige knijpbewegingen gebruikt en zeer specifieke commando’s heeft de Meta 2 een meer natuurlijke manier van navigeren.

Je krijgt een virtuele desktop te zien met vensters zoals we die van Windows kennen. Maar hier zweven de vensters in een 3D ruimte. Je kunt met je hand een venster grijpen en verplaatsen. Er is een soort kast met daarin voorwerpen die je naar voren kunt slepen. De interface is gemaakt om een natuurgetrouwe navigatie mogelijk te maken.

Meta 2 ontwikkelaar

Na het succes van de Kickstarter campagne kwamen er extra inkomsten vanuit het Y Combinator Seed accelerator programma. Steve Mann stapte aan boord om de ontwikkeling verder vorm te geven. Het prototype genaamd Meta Pro won in 2014 een speciale onderscheiding op de Consumer Electronics Show, deze versie is niet op de markt verschenen. De jaren daarna kwamen er aanvullende investeringen vanuit bedrijven als Commodore Partners en Lenovo.

Juridische problemen met DreamWorld

In 2017 klaagde Meta een voormalige werknemer aan voor het stelen van bedrijfsgeheimen en technologie. Zhangyi Zhong nam in 2016 plotseling ontslag en lanceerde kort daarna het bedrijf DreamWorld met een AR headset genaamd DreamGlass die 350 dollar moet gaan kosten.

De technologie lijkt opvallend veel op die van de Meta 2, niet zo verwonderlijk aangezien Zhong binnen het bedrijf veel kennis en ervaring heeft opgedaan. Zhong is zich van geen kwaad bewust en beweert onschuldig te zijn.

Overigens is Gribetz zelf ooit beschuldigd van het stelen van ideeën voor de Meta headset, wat deze zaak een ironisch randje geeft.

Meta 2 prijs

De Hololens kost 3000 dollar, de Meta 2 kun je voor “slechts” 950 dollar bestellen. Dat is een flink verschil, je moet er wel rekening mee houden dat de Meta 2 niet werkt zonder krachtige PC. Het is daarmee een computer accessoire, niet een op zichzelf staande headset. Een Meta 2 kopen kan momenteel alleen via het bedrijf zelf, het betreft de tweede versie die uitsluitend bedoeld is voor Meta 2 ontwikkelaars. De eindconsument zal nog moeten wachten voordat deze headset voldoende is doorontwikkeld.

Meta 2 voor bedrijven

In feite is deze headset nog een beta product, de Meta 2 voor de zakelijke markt wordt al op kleine schaal gebruikt. Bedrijven als Dell, Airbus, BioDigital en Archiact laten Meta 2 applicaties ontwikkelen om intern te gebruiken. Meta Company wil de daad bij het woord voegen en heeft traditionele beeldschermen uit het kantoor verbannen.

Het personeel wordt verplicht om de Augmented Reality headset te dragen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Het resultaat is een behoorlijk leeg kantoor zonder beeldschermen, met mensen die om zich heen grijpen en bewegen. Volgens de Meta 2 developers is dit noodzakelijk om de overstap te maken. Net zoals vroeger de eerste computers niet gebruikt werden omdat de klassieke typemachine bekend was bij het personeel.

Alternatieven Meta 2 voor de zakelijke markt

Op dit moment is de Microsoft HoloLens het meest voor de hand liggende alternatief. Het betreft beide Mixed Reality headsets met holografische projectie terwijl de alternatieven vaak beperkt zijn tot Augmented Reality zonder positiebepaling of 3D objecten. Een andere optie is Magic Leap, maar dit bedrijf heeft nog geen product uitgebracht. Producten als Google Glass, Vuzix en ODG maken vooral compacte AR brillen met meer eenvoudige toepassingen. Het nadeel van de Meta 2 headset is de koppeling met de PC wat de bewegingsvrijheid belemmert.

 

Meta 2 applicatie ontwikkelen

De headset werkt op basis van een Windows 10 PC en een Unity Software Software Development Kit (SDK). De interface die in eigen huis ontwikkeld werd heet Workspace, dit is een desktop met ruimtelijke navigatie. Op dit moment is de headset en de software alleen beschikbaar voor Meta 2 developers, daarom wordt de hardware en software alleen verkocht via Meta Company zelf. Nu worden er slechts mondjesmaat exemplaren uitgeleverd, vanaf het derde kwartaal moet de productie opgevoerd worden, maar het is niet zeker dat deze deadline gehaald wordt.

Meta 2 voorbeelden

Op dit moment is de voornaamste beperking nog het gebrek aan applicaties. Er is een Meta 2 demonstratie met interactieve elementen zoals een wereldbol die je kunt draaien, en medische informatie over het menselijk brein met elementen die je kunt “aanraken”. Daarnaast is er de Workspace, een virtuele desktop die veel lijkt op Windows maar dan in een halve cirkelvorm. Hierbij is duidelijk te merken dat de headset een veel grotere kijkhoek biedt dan de HoloLens.

Aan de andere kant is de tracking van de ruimte momenteel minder nauwkeurig dan de Mixed Reality bril van Microsoft. Er zijn enkele interessante Meta 2 demo opties zoals het verplaatsen van een notitie op de smartphone naar de Workspace door de notitie “op te pakken” en naar het virtuele scherm te slepen.

 

Meta 2 kopen of niet?

Hoewel het personeel binnen de Meta Company dagelijks met deze headset moet werken is de functionaliteit nog zeker niet compleet. Een menu klikken met de muis is nog veel sneller en directer dan in de lucht gebaren maken. De interface lijkt nog teveel op een traditionele Windows configuratie, terwijl er een navigatie vereist is die past bij deze nieuwe manier van werken.

Ondanks de miljoenen aan investeringen ligt het budget voor deze Mixed Reality headset aanzienlijk lager dan de Microsoft oplossing. Daar komt bij dat Meta minder sterk is in marketing dan andere bedrijven met meer ervaring. De tijd zal leren of Meta 2 levensvatbaar is, en hoe deze headset zich kan onderscheiden van producten als de HoloLens, Vuzix, Google Tango en ARKit van Apple.