Op 30 maart 2016 introduceerde Microsoft een Mixed Reality headset met mogelijkheden die niet eerder in een draagbare headset te zien waren. De HoloLens kon holografische beelden projecteren via een futuristische bril met een ingebouwde Windows 10 computer.

Met de introductie van de HoloLens werd de theorie van hologrammen werkelijkheid. Hoe ver is Microsoft op dit moment, en wat zal de toekomst bieden voor Mixed Reality?

Microsoft Kinect

De technologie achter de HoloLens is voor een deel gebaseerd op de Kinect, een accessoire uit 2010 voor de Xbox spelcomputer. Het was een combinatie van camera met diepte scanner waarmee de software een persoon kon “zien”.

Het product sloeg niet aan, de spellen waren beperkt en de besturing was niet altijd even nauwkeurig. De standaard Xbox controller was beter voor computerspellen dan de Kinect sensor. Voor Mixed Reality headsets bleek deze scanner meer geschikt.

Dieptescanner

In de HoloLens zit een complete computer verborgen op basis van een Intel CPU en GPU, surround geluid, een videocamera, lichtsensor, accelerometer, gyroscoop en magnetometer.

Het is de dieptescanner die de HoloLens uniek maakt. Met een bereik van 120 x 120 graden wordt de omgeving gescand wat leidt tot een “point cloud”, een 3D raster van herkenningspunten.

Deze technologie wordt ook wel “inside-out” tracking genoemd omdat er geen externe sensoren nodig zijn. Een ander belangrijk onderdeel is de HPU, de Holographic Processor Unit die de berekeningen voor de holografische projectie tot stand brengt.

Van Augmented Reality tot Mixed Reality

Toen de HoloLens uitkwam was de Google Glass al enige jaren op de markt. Het grote verschil is de ruimtelijke positionering van objecten. Bij Augmented Reality wordt er een laag over de werkelijkheid gelegd, maar deze laag is niet direct verbonden met de werkelijkheid. Bij de HoloLens lijkt het 3D object echt onderdeel uit te maken van de ruimte, daarom werd de term “Mixed Reality” gebruikt om dit soort headsets te beschrijven. De theorie bestond al langer, Microsoft was het eerste bedrijf dat het uit de prototype fase wist te brengen, naar een groter publiek.

HoloLens voor professionals of consument?

Voor de lancering werden er regelmatig demonstraties gegeven, en er werd veel promotiemateriaal beschikbaar gesteld. In het begin lag de focus vooral op de eindconsument. Er werden filmpjes gemaakt waarbij een groep mensen naar een Rugby wedstrijd keken, en het populaire spel Minecraft was een goed voorbeeld van de mogelijkheden die Mixed Reality te bieden heeft.

Hoewel dit een interessante toekomstvisie is, lijkt deze consumenten-focus de komende jaren niet haalbaar, en lijkt deze focus door Microsoft ook te zijn verschoven. De aanschafprijs van 3000 dollar is veel te hoog, de kans dat het hele gezin met een HoloLens naar voetbalwedstrijden kijkt is erg klein.

 

AR bril huren?

De Hololens heeft zijn beperkingen. Daarom hebben we bij AR-experts ervoor gekozen niet te investeren in deze bril, maar in de Daqri.

Augmented Reality Bril huren?

Neem contact met ons op:   Contact

 

HoloLens: de verschuiving van consument naar zakelijk

Waar Google besloot met Google Glass te stoppen en een herstart te maken met de Google Glass Enterprise Edition, verschoof Microsoft simpelweg naar de zakelijke markt, door promotiemateriaal steeds meer hier op te richten.

De headset was daarnaast voor de meeste mensen te groot en zwaar, en niet bepaald elegant vormgegeven. Na de lancering kwam de verschuiving naar de professionele markt al snel.

HoloLens in de praktijk

De verschuiving van marketing naar de zakelijke markt resulteerde in het praktisch gebruik van de HoloLens in de zakelijke markt. Hier een voorbeeld van goed HoloLens gebruik.

Omarmd door het bedrijfsleven

Hoewel de HoloLens nog niet klaar is voor het grote publiek werd Microsoft hololens voor het bedrijfsleven direct omarmd. De kosten liggen hier relatief laag, en de mogelijkheden zijn enorm. Ontwerpers kunnen in 3D hun ontwerpen testen, presentaties geven van mockups gaat veel eenvoudiger en samenwerken over grote afstanden wordt via internet en de HoloLens mogelijk gemaakt. De meer recente promotiefilms en foto’s richten zich veel meer op het bedrijfsleven, met name autofabrikanten en tech bedrijven maken veel gebruik van de Microsoft HoloLens. Zelfs de Nederlandse politie maakt nu gebruik van AR bij reconstructie van bijvoorbeeld crime scenes.

AR in uw branche

Toepassing van AR in uw Branche? Bijvoorbeeld:  AR Logistiek

HoloLens software

Hoewel Windows nog steeds het standaard besturingssysteem is voor de desktop en laptop is dat voor mobiele toepassingen niet het geval. Met name de mobiele versie van Windows heeft een minimaal marktaandeel vergeleken met Android van Google en Apple iOS. De HoloLens is uitgerust met een complete versie van Windows 10 wat meer mogelijkheden biedt. Toch is het aanbod aan apps nog vrij klein in vergelijking met Virtual Reality headsets.

Dit komt deels door het beperkte aantal HoloLens headsets die verkocht zijn, en deels door de complexiteit van de technologie. Software ontwikkelaars zijn niet gewend software te ontwerpen in drie dimensies met holografische projectie, en grote bedrijven laten custom applicaties ontwikkelen die niet buiten het bedrijf beschikbaar zijn. Dat onderstreept het feit dat de HoloLens nog vooral geschikt is voor professionals. Na één jaar zijn er ongeveer 150 titels beschikbaar voor de Microsoft HoloLens.

Navigatie zonder controllers

Een opvallend kenmerk van de navigatie met de HoloLens is de interactie zonder controllers. VR apparatuur zoals de HTC Vive en de Oculus Rift werken met VR controllers om objecten te manipuleren. Microsoft heeft zich bewust gericht op navigatie met je handen en vingers.

Zo kun je met eenvoudige knijpbewegingen objecten grijpen, en met een zwaai door opties scrollen. Dit maakt het eenvoudiger om andere handelingen te verrichten zoals werkzaamheden in de fabriek of bij reparaties van apparatuur.

Op dit moment is het aantal acties nog beperkt, wellicht zal dit in de toekomst verder uitgebreid worden. Je kunt ook gebruik maken van Cortana, de virtuele assistent van Microsoft die vergelijkbaar is met Siri van Apple.

Lidar Point Cloud

De Hololens maakt gebruikt van Lidar technologie waarmee de ruimte om de headset gescand wordt. Lidar meet de afstand tot aan een voorwerp met een laserstraal, de reflectie bepaalt de afstand van object tot headset. Zo wordt er een 3D beeld van de ruimte gemaakt op basis van veel referentiepunten.

Omdat de positiebepaling van de HoloLens zo nauwkeurig is kun je digitale objecten in een ruimte plaatsen, en wanneer je als gebruiker beweegt zal het object verankerd blijven op deze positie. Zo kun je een virtueel televisiescherm op de muur projecteren, of meerdere computerschermen als virtuele desktop. Een modern kantoor kan helemaal leeg zijn, met ruimtelijke projectie om de ruimte invulling te geven.

Beperkingen van de Microsoft HoloLens

Ondanks de indrukwekkende presentaties van Microsoft is de huidige HoloLens nog lang niet af. De kijkhoek is nog beperkt, je kunt alleen objecten in het midden van je gezichtsveld plaatsen, terwijl Virtual Reality compleet om je heen te zien is.

Daarnaast is het onmogelijk om met het scherm voor je ogen om diep zwart weer te geven. De bril is ook nog behoorlijk groot en daarmee niet geschikt om overal mee rond te lopen. De prijs is een groot obstakel voor thuisgebruik, daar zal de eerste jaren niet veel aan veranderen.

Microsoft MR en VR strategie

Zowel de software als de hardware voor de HoloLens wordt door Microsoft ontwikkeld, voor Virtual Reality maken ze alleen de software. Windows 10 ondersteunt al VR, en partners zoals HP, Dell, Lenovo, Asus en Acer zullen de hardware maken. Deze VR headsets zullen rond dezelfde prijs liggen als de

huidige concurrentie, wellicht iets goedkoper met een richtprijs vanaf 300 dollar.

Op dit moment zijn er nog geen VR headsets op basis van het Microsoft systeem beschikbaar. De Oculus Rift en HTC Vive werken ook op basis van het Windows besturingssysteem, maar hebben nog een eigen softwarematige laag tussen Windows en de VR headset. De nieuwe VR headsets zullen direct in Windows werken.

HoloLens en de concurrentie

Microsoft was er vroeg bij, maar de concurrentie staat niet stil. Magic Leap is bezig met een MR oplossing die naar eigen zeggen verder gaat dan alles wat er nu bestaat, Meta heeft voor duizend dollar een vergelijkbare headset op de markt maar wel iets meer beperkt op dit moment, Google heeft Tango ontwikkeld voor mobiele apparaten en is in 2017 Apple met ARkit van start gegaan.

Vanwege deze concurrentie wordt de volgende beta versie overgeslagen en gaat de ontwikkeling bij Microsoft in stroomversnelling. De nieuwe HPU zal hierbij een belangrijke rol gaan spelen, er zal daarmee minder cloud computing vereist zijn.

Met Zune was Microsoft zijn tijd vooruit op het gebied van MP3 spelers, met de HoloLens is Microsoft wederom een koploper. Blijven ze in de voorhoede, of hebben ze het pad vrijgemaakt voor de concurrentie?