“Wat er nog miste was de interface tussen de echte wereld en de gesimuleerde wereld.” Met deze uitspraak doet Apple nogal af aan alle moeite eerder gestoken in de volledige AR branche, door andere bedrijven. Marketing teksten. Doen ze wat ze beloven?

Geen PC meer nodig?

Foto van Occipital Bridge structure sensor
Occipital Bridge structure sensor

Huidge PC-gebaseerde Virtual Reality is geweldig. De mogelijkheden zijn door grafische kracht en processorkracht van de gekoppelde computer vele malen groter. Maar ook een telefoon kan je onderdompelen in de deels gesimuleerde wereld van Augmented Reality en Mixed Reality.

Eigen sensoren

Bridge wil mixed reality voor iPhones beschikbaar maken, met een structure sensor die de positie meet van de gebruiker meet, gemonteerd op de bril. In de bril zit het apparaat. Geen high-end PC nodig, geen markers, en geen externe camera’s, zoals die bij low-end Augmented Reality wel nodig zijn.

Wat is een AR marker?

Lees:   HET VERSCHIL TUSSEN MARKER- EN MARKLESS AR

Bridge doet een poging om de PC te verwijderen uit de wereld van krachtige VR. Maar slaagt het er in? Met Bridge ben je vrij om te bewegen.

Is de Bridge anders?

Bridge brengt de echte wereld automatisch in beeld, in live beelden. Hierin kunnen in het juiste perspectief visualisaties worden geplaatst, doordat de sensor de omgeving doormeet.

We kenden AR op mobiele apparaten al. Maar dan keek je naar je scherm, en hield je je telefoon gewoon vast. Wat de Bridge anders maakt, is dat het een sensor toevoegt, waardoor je je volledig kunt onderdompelen. Deze externe AR Sensor maakt immersive AR mogelijk op mobiele apparaten: het dompelt je onder.

Occipital Bridge in de praktijk

Voorlopig dit product zich voornamelijk te richten op de consumenten-markt, te zien aan hoe Apple de Occipital Bridge positioneert. Er zijn verschillende voorbeelden van toepassing van de Occipital Bridge.

Voorbeelden van Bridge in de praktijk

  • Nieuwe meubels visualiseren
    IKEA kwam hier voor het eerst mee: het plaatsen van meubels in de bestaande ruimte.
  • Oefenen met tuinieren
  • Overige visualisaties
    Visualisaties van objecten in de bestaande wereld AR zijn we al gewend. O

Informatie voor nerds

Hieronder wat meer inside informatie voor nerds.

Compatibiliteit met bestaande AR apps

Bestaande iPhone VR apps kunnen nog worden gebruikt in Occipital Bridge. Zo wordt het doorontwikkelen van bestaande VR apps, en het eventuele doorvertalen naar AR makkelijk gemaakt. Bovendien is de Occipital Bridge dus ook gewoon te gebruiken als VR Bril en zo enigszins meer de investering waard.

Unity Plugin

Bij aankoop van een Occipital Bridge komt een Unity plugin, om de mogelijkheden te upgraden en met bestaande

Mixed Reality

Bridge meet naast VR ook de werkelijke wereld om je heen, om zo ‘full mixed reality’ mogelijk te maken (Lees: Het verschil tussen AR & MR).

Occipital Bridge problemen met calibreren

Calibreren gaat via de eigen Calibrator app. Er zijn wat problemen geweest met calibratie van Occipital Bridge. Hierover wordt uitgebreid support geboden binnen de Structure.io community. Zorg in elk geval voor de laatste update van de Calibrator app.

Sinds december 2017 is de nieuwe calibratie app in de App Store.

Occipital Bridge iOs Calibrator App

Occipital Bridge voor Android

De structure sensor is ook compatible gemaakt voor Android. Lees hiervoor Structure’s eigen handleiding.