Het verschil tussen VR en AR

Terwijl bedrijven als Facebook, HTC en Samsung de VR markt naar zich toetrokken, zagen bekende merken als Apple Microsoft en Nintendo meer mogelijkheden in AR en MR. Google kiest geen partij en probeert in elk medium prominent aanwezig te zijn.

De verschillen tussen Augmented Reality, Mixed Reality en Virtual Reality zijn niet altijd even scherp te definiëren, op deze pagina bekijken we het verleden, het heden en de toekomst van Augmented Reality.

Tim Cook, directeur van Apple, ziet AR technologie als een revolutionaire technologie die het succes van de smartphone kan evenaren en zelfs overtreffen.

Wat is Augmented Reality?

Bij Augmented Reality ofwel AR wordt er een digitale laag over de werkelijkheid gelegd. Je ziet de wereld om je heen, en op een scherm. Bijvoorbeeld op een smartphone, of via een projectie op een prisma met een “slimme bril” kun je virtuele beelden voor je ogen zien zweven.

De term “augmented” staat voor “toegevoegd”, er wordt nieuwe informatie toegevoegd aan de werkelijkheid zoals we die kunnen waarnemen.

Mixed Reality: In feite liggen AR en MR erg dicht bij elkaar. Mixed Reality een geavanceerde vorm van Augmented Reality waarbij de nieuwe laag volledig in drie dimensies wordt weergeven, en daarnaast ook een absolute positie inneemt binnen de ruimte.

AR App USA today: Launch padAR beelden worden doorgaans als een platte laag over het beeld gelegd, zoals de ondertitels bij televisieprogramma’s. In praktijk worden de termen vaak door elkaar gebruikt, door de technologische ontwikkelingen kunnen consumentenproducten zoals smartphones beelden weergeven die als MR aangemerkt kunnen worden. In de volksmond spreken we meestal van Augmented Reality of AR.

 

Virtual Reality: Deze methode is wel sterk afwijkend ten opzichte van AR en MR. Hierbij wordt het complete gezichtsveld weggenomen en vervangen door digitale beelden. Je draagt een VR headset en kunt vrij rondkijken, je ziet niet langer de echte wereld om je heen.

 

 

Bij VR wordt er daarnaast onderscheid gemaakt tussen 3DoF, waarbij je wel rond kunt kijken maar niet vrij kunt bewegen in de ruimte, en 6DoF waarbij je wel compleet vrij kunt bewegen. Google Cardboard en de Samsung Gear VR zijn voorbeelden van 3DoF producten, terwijl de Oculus Rift en HTC Vive 6DoF functionaliteit bieden.

In de nabije toekomst zullen AR, MR en VR technologie zoveel naar elkaar toegroeien dat onderscheid maken haast onmogelijk zal zijn. Microsoft noemt bijvoorbeeld hun Virtual Reality headsets Mixed Reality, terwijl die term juist beter aansluit op hun eigen HoloLens headset.

Vrijblijvend contact met onze Experts of een demo op locatie?

Contact