VR is inmiddels al behoorlijk bekend. Er zijn al veel grote en kleinere producenten bezig met de ontwikkeling van zowel high-end als low-end VR brillen en -apps.

Maar wat is het verschil tussen VR en AR? En wat is en MR (Mixed Reality)?

De verschillen in het kort

Hier onder houden we het heel kort. Vervolgens gaan we verder in op de specifieke kenmerken van de drie technologieën.

  • VR: Virtual Reality
    VR geeft een volledig immersive ervaring. Immersive betekend onderdompeling. Je begeeft je in een compleet andere wereld en het is niet mogelijk je echte omgeving te zien.
    De sterkte van immersive is afhankelijk van het aantal technieken die wordt gebruikt. Hier wordt later dieper op ingegaan. 
  • AR: Augmented Reality
    Een combinatie van de werkelijkheid en een simulatie (zoals een hologram) of tekst die voor je ogen verschijnt en in beeld blijft zweven.
  • MR: Mixed Reality
    Simulaties (zoals tekst) worden in de ruimte geplaatst en lijken verankerd lijken te zijn op een vaste positie in de bestaande ruimte.
Virtual RealityAugmented RealityMixed Reality
Compleet in een virtuele omgeving.
‎✔
Extra informatie en updates die in de lucht zweven. ‎✔
Computer graphics en de echte wereld werken samen. ✔
Beweegt mee met je gezichtsveld.            ‎ ‎✔ ‎✔
Interactie met de echte wereld. ‎✔

VR: Virtual Reality

Eigenlijk is het vrij simpel: VR is een virtuele realiteit. Het heeft hierdoor niets meer te maken met de werkelijkheid waar je op dat moment bent. De VR bril die je op doet sluit je af van de werkelijkheid en ervaar je te zijn in een compleet andere omgeving.

Met VR kun je bijvoorbeeld 360 graden video’s bekijken en simpele VR apps gebruiken. In geavanceerdere VR Apps kun je ook (door het gebruik van sensoren en controllers) invloed uitoefenen op die virtuele realiteit (bijvoorbeeld bij gebruik van Oculus Rift en HTC Vive).

VR in 5 technieken

VR bestaat uit 5 technieken: Headtracking, Positionele tracking, Eyetracking, Handtracking en Haptical feedback.

  1. Headtracking in VR
    De eerste techniek Headtracking zorgt ervoor het beeld meebeweegt met je hoofd.
  2. Positionele tracking
    Positionele tracking doet dit voor je hele lichaam. Loop je in je woonkamer, dan loop je ook in de virtual wereld.
  3. VR Eyetracking
    Met Eyetracking kan de bril zien waar je kijkt. Dit zorgt ervoor dat je in een virtual wereld oogcontact kunt maken met andere online spelers.
  4. VR Handtracking 
    Handtracking maken je handen zichtbaar in de virtual wereld en kan je ze ook actief gebruiken.
  5. Haptical feedback
    De laatste techniek, ‘Haptical feedback’, laat je daadwerkelijk voelen dat je in een virtual wereld bent. Krijg je een schouderklop in de virtual wereld, dan geeft de Hapitcal feedback een vibratie, waardoor je de schouderklop ook daadwerkelijk voelt.

VR wordt voor het grote gedeelte nog ingezet voor entertainment. Zwemmen met haaien, een ritje in de achtbaan, lopen over mars. Echter is VR ook nuttig voor het bedrijfsleven. Makelaars kunnen huizen laten zien die nog niet gebouwd. De koper kan zelf nog het huis personaliseren door eigen meubels in te voegen of kleuren aan te passen. Marketeers kunnen 360 graden video’s maken wat zorgt voor aandacht maar ook empathie. Een kijker wordt direct naar locatie gebracht wat zorgt voor meer impact dan foto’s en video’s.

Is mijn telefoon VR compatible?

VR kun je ook goed zonder VR bril gebruiken. Dit zorgt wel voor een minder complete ervaring. Je kan met je telefoon ‘rondkijken’ in de virtuele omgeving. Hiervoor heeft je telefoon sensoren nodig. Wanneer is je telefoon VR compatible?

Veruit de meeste VR-apps maken gebruik van de gyroscoopsensor van een telefoon, waarmee gebruikers een 360-graden beeld van een virtuele wereld krijgen. Heeft je telefoon zo’n sensor, dan is het heel waarschijnlijk dat je telefoon VR compatible is.

Het verschil tussen AR en MR in het kort

Mixed Reality is hetzelfde als Augmented Reality, met veel extra’s. Kortweg: bij AR wordt er een nieuwe laag over de werkelijkheid gelegd; bij Mixed Reality (MR) is dit ook het geval, maar lijkt deze nieuwe informatie aan te sluiten op de omgeving.

AR in de praktijk: Augmented Reality voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden te bedenken van de toepassing van Augmented Reality in het dagelijks leven en AR in het bedrijfsleven.

AR in het bedrijfsleven

Vooral de toepassing van AR in de Logistiek is een veelgenomen voorbeeld voor het bedrijfsleven. Hier zou de inhoud van een pakket kunnen worden bekeken door een code te scannen, en dus zonder dat het pakket eerst open moet. Hierin zijn veelvuldig toepassingen te bedenken, zoals het categoriseren van bestellingen en het zo sneller verwerken van orders. Vooral waar een persoonlijke hand in de productielijn of in het leveringsproces gewenst is, is AR in het bedrijfsleven goed toe te passen.

AR in het dagelijks leven

Het is niet afhankelijk van waar je kijkt wat je te zien krijgt. Zo kan met AR een bericht in beeld komen, dat je kan lezen, gewoon terwijl je over straat loopt en terwijl je om je heen kunt kijken. Bij het ontwikkelen van een AR App moet je dan ook rekening houden met het feit dat alles dat je ontwikkelt in beeld zal komen en gezien wordt door de gebruiker. Dit is anders bij Mixed Reality.

AR kan worden gebruikt als personal assistent. Altijd je agenda, berichten, reistijden en herinneringen in een oogwenk in je gezichtsbeeld. Ook verschijnt er tijdens het bellen een persoon waardoor je tijdens het wel face-to-face contact hebt. Ook kan je overal schermen vandaan halen, waardoor TV, monitors en laptops overbodig zullen zijn.

 

Is mijn telefoon AR Compatible?

Over AR-compatibiliteit schreven we eerder een artikel voor de Kennisbank.

Is mijn telefoon AR Compatibel?

Het artikel hierboven legt uit waarom je telefoon wel of niet met een AR App kan worden gebruikt.

MR in de praktijk: Mixed Reality voorbeelden

Eigenlijk is MR precies hetzelfde toe te passen als AR, maar dan met veel extra’s. Bij Mixed Reality is het apparaat dat wordt gebruikt stukken ‘bewuster’ van de omgeving. Voor MR hoeft het niet af te hangen van wat er binnen beeld gebeurt om te bepalen wat er in het apparaat verwerkt wordt. Dat klinkt wellicht wat onbegrijpelijk. Een voorbeeld:

  • Een magazijnmedewerker hoort een piepje
  • Hij krijgt met een pijltje te zien waar hij moet kijken
  • Hij draait zijn hoofd richting het pijltje
  • Als dit pijltje in beeld komt klapt er een menu uit met wat er daar aan de hand of wat daar nodig is

De omgeving wordt in Mixed Reality door een computer met flinke processor in kaart gebracht. MR zorgt voor een veel indrukwekkender en driedimensionale ervaring, maar het heeft een grote beperking

Nadelen van MR

Een groot nadeel van Mixed Reality is dat hiervoor een grote processorkracht nodig is. Hierdoor is MR voor de meeste apparaten niet haalbaar. De barrière is een aardige investering in een duurdere bril, waarmee MR momenteel minder toegankelijk is voor het grote publiek.

Met name in de logistiek wordt momenteel Augmented Reality het meeste gebruikt.

In dit artikel behandelen we de volgende vragen:

  • VR Compatibiliteit
    • Wat heb je nodig voor VR?
    • Heb je een VR bril nodig voor VR?
    • Is mijn telefoon VR Compatible?
  • AR Compatibiliteit
    • Is mijn telefoon AR Compatible?
    • AR in de praktijk
    • Hoe kun je AR gebruiken?
  • MR Compatibiliteit
    • Is mijn telefoon MR Compatible?
    • Mixed reality in de praktijk