Augmented Reality en Virtual Reality, twee termen die zo uit een Sci-Fi film lijken te komen, toch is het een realiteit waar we vandaag al gebruik van kunnen maken. Hoewel termen als Virtual Reality, Mixed Reality en Augmented Reality vaak door elkaar worden gebruikt zijn er toch wel enkele cruciale verschillen met name verschillen tussen VR en AR (en MR).

Met name in het basisonderwijs kan AR een belangrijke rol vervullen, wellicht zelfs meer dan VR. Toch bestaan er een aantal obstakels die de ontwikkeling van Augmented Reality in het basisonderwijs kunnen remmen. Welke rol kan AR spelen op school en dan met name het basisonderwijs en waarom is dat nu al van belang?

Verschil tussen VR en AR

Bij Virtual Reality wordt je normale gezichtsveld compleet vervangen door een virtuele omgeving. Dit kan een 360 video zijn, waarvoor je een 360 graden video kunt laten maken, een panorama foto of een omgeving die volledig uit de computer afkomstig is.

Bij Augmented Reality wordt er informatie toegevoegd aan jouw normale gezichtsveld, net als een ondertiteling op de televisie of het logo van de televisiezender in de hoek. Het verschil tussen complete immersie of een toevoeging aan de werkelijkheid heeft een grote impact op de mogelijke toepassingen, ook voor het basisonderwijs.

Augmented Reality op school

De experts zijn het er nog niet over eens of VR schadelijk is voor kinderen, en dan met name voor de ontwikkeling van de ogen. De meeste fabrikanten noemen een leeftijd van 12 of 13 jaar als minimum, maar waarom is niet geheel duidelijk.

Hoewel het niet is bewezen dat een VR bril schade kan toebrengen aan het zicht, is het aan te raden kinderen niet langdurig te laten werken met een VR bril. Voor enkele minuten mag het geen problemen opleveren. Google maakt daarom voor hun Google Expeditions VR programma voor basisschoolkinderen gebruik van een headset die je moet vasthouden. Dat is veiliger dan een VR bril die met elastiek vast op het hoofd wordt geplaatst.

Bij AR apparaten zoals een smartphone of AR bril, zoals een zie je altijd de wereld om je heen. Zo kun je normaal blijven kijken, en het gevaar voor vallen of stoten is ook veel kleiner. Augmented Reality kan gebruikt worden op een smartphone, met een tablet of in combinatie met een speciale AR bril. In praktijk worden AR brillen meestal gebruikt in de zakelijke sector, nog niet in het basisonderwijs.

 

AR in de educatie

Benieuwd naar de mogelijkheden van Augmented Reality in de educatie? Bekijk:    AR IN HET ONDERWIJS

Wat is er mogelijk met AR in het basisonderwijs?

Augmented Reality voegt iets toe aan de werkelijkheid. Dit kan een eenvoudige tekst zijn, maar ook complexe 3D objecten zijn mogelijk. Hier zijn enkele praktijkvoorbeelden waarbij gebruikt wordt gemaakt van Augmented Reality.

  • Pop-up objecten: De Dino’s van de Albert Heijn zijn een goed voorbeeld van AR voor kinderen. Deze technologie werkt met plaatjes die voorzien zijn van “markers”, dat zijn afbeeldingen die door een app herkend worden en vervolgens wordt daar een 3D object overheen geplaatst. Omdat de AR informatie “vastgepind” wordt aan de afbeelding kun je vrij bewegen om het AR object.
  • Speurtocht: Met de nieuwe ARKit van Apple en AR Core van Google heb je geen speciale markers meer nodig. Je kunt op verschillende posities virtuele objecten in de ruimte plaatsen. Zo kun je teksten schrijven of afbeeldingen plakken op elke plek in de klas. IKEA heeft bijvoorbeeld al een app ontwikkeld waarmee je virtuele meubels in de kamer kunt plaatsen, GIPHY heeft een app bedacht waarmee je animerende GIF plaatjes overal in de klas kunt plakken als virtuele stickers.
  • Interactieve lessen en handleidingen: Autofabrikanten stappen massaal over naar AR handleidingen voor zowel gebruik in de fabriek als voor de klanten. In plaats van een dik boek kun je de smartphone of tablet richten op een auto en je ziet precies hoe je een wiel monteert, of de olie kunt bijvullen. Dit soort handleidingen zijn uiteraard ook mogelijk in het basisonderwijs. Fysieke objecten kunnen worden voorzien van extra uitleg, die zelfs per groep of persoon gepersonaliseerd kunnen worden.

Welke rol kan AR spelen in het basisonderwijs?

Er zijn zoveel smartphones en tablets in omloop dat de drempel om AR in de klas te gebruiken erg laag is. Daarnaast zijn er al diverse educatieve apps die je gratis of goedkoop kunt downloaden. Denk bijvoorbeeld aan een AR app waarmee je alle sterrenbeelden kunt bekijken op de exacte locatie in de ruimte, door een smartphone of tablet op de hemel te richten. Augmented Education is geen Science Fiction, het is werkelijkheid!